Nakon jutrošnje bombastične vijesti da THQ Nordicova krovna vlasnička kompanija Embracer Group planira kupiti tri studija iz Square Enixova zapadnog ogrankaCrystal Dynamics, Eidos-Montréal i Square Enix Montréal te njihove igre i serijale kao što su Tomb Raider, Deus Ex, Thief, Legacy of Kain i sveukupno više od 50 razičitih originalnih IP-ja i igara, za pretpostaviti je da su posljedice ove akvizicije velike i izrazito važne za fanove navedenih serijala i gaming industriju općenito, kad se radi o sferi atraktivnih i velikih AAA singleplayer igara, odnosno nastavaka popularnih franšiza i serijala.

Ova akvizicija donosi uvjerljiv niz novih naslova iz omiljenih franšiza i originalnih IP-ja, uključujući novu igru Tomb Raider

Osnovne detalje o planiranoj akviziciji prenijeli smo putem ovoga linka, stoga savjetujemo da svakako bacite oko na taj popratni tekst. Dotada, istaknut ćemo i nekoliko dodatnih informacija koje je Embracer Group napisao u službenoj najavi o akviziciji te što se iz najave može dodatno iščitati i načelno povezati s dosadašnjim praksama Square Enixa. Za početak, ukoliko ste pratili razvoj serijala Deus Ex, odnosno dvije posljednje igre – Deus Ex: Human Revolution i Deus Ex: Mankind Divided razvojnog studija Eidos-Montréal ili općenito situaciju sa Square Enixom i igrama koje su izdavali posljednjih godina, mogli ste primijetiti da se Square Enix često povlači po vijestima zbog naoko nerealističnih prodajnih ciljeva koje su redovito postavljali svojim razvojnim studijima. Naravno, nije sve u nerealističnim ciljevima, već i stvarnim neuspjesima i igrama koje nisu uvijek ispunile svoj potencijal (za što je najbolji primjer Marvel’s Avengers).

THQ Nordic/Embracer kupuje Square Enixove studije i serijale Tomb Raider, Deus Ex, Thief i druge

Neisplativi žanrovi ili nerealistični ciljevi?

Dakako, ako u obzir uzmemo konkretno Deus Ex, radi se o izrazito specifičnom serijalu. Spada u nešto manje popularan žanr immersive sim u kojemu je premisa gotovo uvijek – ubaciti mnoštvo sadržaja i različitih opcija pristupa gotovo svakoj mogućoj situaciji, pri čemu se uvijek ispostavi da velika većina igrača nikad neće iskusiti, vidjeti niti isprobati jako puno opcija. Sve te opcije Square Enixov razvojni studio Eidos-Montréal svejedno je morao (odnosno odlučio) napraviti i time utrošiti značajne resurse, vrijeme i novac u igru, pri čemu je izdavač taj koji mora izdvojiti pozamašne svote novca kako bi pokrio troškove produkcije. O narativnim očekivanjima i preferencijama fanova da ne govorimo.

Postoje uvjerljive mogućnosti za organski rast ovih studija kako bi se povećale njihove komercijalne mogućnosti

Iako je Deus Ex: Human Revolution iz 2011. godine označio veliki povratak tog legendarnog immersive sim serijala na tržište, nastavak Mankind Divided iz 2016. za Square Enix nije ostvario komercijalni uspjeh kakav su očekivali, barem ne u usporedbi s prethodnim nastavkom. Glasine su kolale o tome kako je potencijalni treći nastavak “stavljen na led”, a iako smo 2018. godine saznali da projekt i dalje ima potencijalnu budućnost, ona je bila nesigurna te je tada djelovala daleko, naročito s obzirom na to da se Eidos-Montréal morao refokusirati na druge projekte kao što su Shadow of the Tomb Raider, a kasnije i Marvel’s Avengers te potom i Marvel’s Guardians of the Galaxy.

No iako su stvari znatno kompleksnije i za puno širu temu nego je ovaj tekst, lako je primijetiti uzorak pri kojemu je Square Enix nastavio biti nezadovoljan prodajom igara svojih zapadnih studija u posljednjih nekoliko godina, čak i igrom Marvel’s Guardians of the Galaxy koja je prošle godine na sve strane bila proglašavana jednom od najboljih igara godine i jednom od najboljih novijih singleplayer igara općenito – kao pravo osvježenje u moru live-service multiplayera koji su značajno utjecali i promijenili okruženje industrije videoigara. Da Square Enixu ne ide najbolje u posljednje vrijeme, svjedočimo i kroz igre kao što su Marvel’s Avengers te nedavno izašli Babylon’s Fall koji ima izrazito male brojke igrača (istovremeno manje od deset) iako je na tržište stigao tek nedavno i koštao poprilično puno.

THQ Nordic i Embracer Group u pregovorima za kupnju još 20 kompanija

Šansa za sve

I dok Square Enix danas u naknadnoj izjavi za Business Wire ističe kako će im zarada od prodaje svoja tri studija i njihovih pedesetak igara pomoći za daljnja ulaganja u blockchain i “prilagodbu promjenama koje su u tijeku u globalnom poslovnom okruženju uspostavljanjem učinkovitije raspodjele resursa i rasta u domeni digitalne zabave“, oslanjajući se na trenutno aktualni buzzword “play-to-earn“, s druge strane su THQ Nordic i Embracer Group koji su u zadnjih deset godina pokazali da imaju interesantan i nesvakidašnji pristup na tržištu videoigara, ulažući u izrazito snažne i kultne serijale uglavnom iz sfere singleplayer igara (ali i ponekih multiplayer naslova) koje već jako dugo imaju velike sljedbe fanova. Gledajući unatrag, nastali su 2011. kao Nordic Games, potom su prvotno rebrendirani u THQ Nordic nakon kupnje nekadašnjeg ugaslog i bankrotiranog THQ-a te su inicijalnu slavu stekli serijalom Darksiders i drugim igrama. Potom su, uz brojne akvizicije, svoju krovnu organizaciju 2019. godine preimenovali u Embracer Group i do danas postali jedna od najbrže rastućih kompanija.

Embracer vjeruje da će tijekom idućeg desetljeća biti sve veća potražnja za visokokvalitetnim sadržajem, uključujući AAA singleplayer igre

Sve njihove akvizicije teško je pobrojati na jednom mjestu, no spomenimo kupnju izdavača Koch Media koja im je donijela izdavačka prava na serijale Saints Row, Dead Island, Metro i druge, zatim kupnju prava na fantasy RPG Kingdoms of Amalur, potom kupnju studija Piranha Bytes (tvorce serijala Gothic, Risen i Elex), akviziciju horor igre Alone in the Dark i strategije Act of War. Kupili su i kultni serijal Carmageddon, razvojni studio Warhorse Studios – tvorce igre Kingdom Come: Deliverance, tvorce horor avanture Little Nightmares, nabavili izdavačka prava za Payday 3, potom i kupili Gearbox, odnosno tvorce serijala Borderlands, pa i tvorce serijala Metro i mnoge druge.

U samo nekoliko godina pokupovali su 123 različita razvojna studija, a unatoč masivnom širenju, interesantno je za vidjeti kako gotovo sve njihove igre uvijek nekako ostvare prodajne ciljeve, ubrzo nakon izlaska nadoknade proizvodne troškove i smatraju se komercijalnim uspjesima. Dakako, često se tu radi o AA igrama čija produkcija zna koštati znatno manje od golemih AAA projekata kakve Embracer sada ima pod sobom, ali ako ćemo biti slobodni povući zaključak, svejedno je to dobra naznaka u kojem smjeru ovaj konglomerat planira ići po pitanju postavljanja možda nešto realističnijih prodajnih ciljeva studijima koje posjeduju. U te ciljeve od sada će uračunavati i uspjehe singleplayer igara kao što su Tomb Raider i Deus Ex s kojima Square Enix u posljednjih nekoliko godina nije imao sreće. No bez obzira na želje i predviđanja Embracera, bit će interesantno vidjeti hoće li i publika i fanovi također biti zadovoljni novim budućim nastavcima tih popularnih serijala do kojih će sada neminovno doći. Drugim riječima, tek moramo vidjeti kako će potencijalni (ali lako mogući) loši prodajni rezultati ovako velikih serijala utjecati na daljnje poslovanje sve većeg Embracera.

Redatelj igre Days Gone radi na novom Tomb Raideru?

Novi nastavci velikih ex-Square Enix serijala

I dok smo početkom prošloga mjeseca travnja na Epic Gamesovoj prezentaciji i lansiranju next-gen pokretača Unreal Engine 5 saznali da je razvojni studio Crystal Dynamics krenuo raditi na novoj next-gen igri u serijalu Tomb Raider (na kojoj potencijalno radi i bivši redatelj igre Days Gone), čini se da je jednako svijetla budućnost i pred Eidos-Montréalovim serijalom Deus Ex, ako ne i pred drugim serijalima kao što je legendarni Legacy of Kain. Nove avanture Adama Jensena ili nekih drugih likova u novim nastavcima Deus Exa svakako bismo voljeli vidjeti, a upravo to sugeriraju i THQ Nordic i Embracer Group u službenom priopćenju o akviziciji tri Square Enixova studija.

Akvizicija se temelji na Embracerovoj misiji stvaranja vodećeg neovisnog globalnog ekosustava igara i zabave

Portfelj IP-ja sastoji se od kultnih franšiza koje cijene i kritičari i igrači. Naprimjer, dva originalna AAA IP-a – Tomb Raider i Deus Ex, prodali su otprilike 88 milijuna, odnosno 12 milijuna” ističu skorašnji novi vlasnici tih serijala te dodaju iduću značajnu rečenicu: “Embracer vidi priliku za ulaganje u ove franšize, kao i u dodatne stečene IP-je kao što su Legacy of Kain, Thief i druge originalne franšize“. Vodeći se, dakle, dosadašnjim praksama Embracera (kao što je oživljavanje serijala Gothic), mogli bismo povući zaključak da Embracer svakako planira uložiti u nove nastavke Square Enixovih serijala koji su svi redom pronašli svoju publiku u svoje vrijeme. “Akvizicija također uključuje nastavak prodaje i poslovanja za više od 50 postojećih igara tih studija“, dodali su iz Embracera u priopćenju, pri čemu nismo u potpunosti sigurni znači li to i da se nekad u bliskoj budućnosti vraćaju i drugi serijali kao što su GEX i Whiplash, ali Embracer je potvrdio da sva tri studija koje kupuju definitivno već sada aktivno rade na novim nenajavljenim igrama.

Crystal Dynamics aktivno radi na nekoliko AAA projekata, uključujući sljedeću veliku igru Tomb Raider koja će pružiti novu generaciju pripovijedanja i gameplay iskustva“, podsjećaju iz Embracera. Za Eidos-Montréal ističu da studio “radi na nizu AAA projekata, uključujući i nove nastavke voljenih serijala i originalne IP-je“. Treći studio na listi, Square Enix Montréal (koji će očigledno nakon akvizicije trebati promijeniti ime), poznat je po stvaranju interesantnih mobilnih igara baziranih na hit serijalima Hitman, Tomb Raider i Deus Ex, a Embracer potvrđuje da će i ubuduće nastaviti raditi na novim mobilnim igrama temeljenima na velikim AAA serijalima.