Prošlo je više od tri godine otkako je njemački studio Daedalic Entertainment (poznat po nizu avantura kao što su serijali Edna & Harvey, Deponia, Blackguards i The Whispered World) najavio AAA stealth avanturu The Lord of the Rings: Gollum – next-gen igru u kojoj ćemo igrati kao mnogima najdraži lik iz Tolkienova univerzuma Gospodar prstenova. Nakon što je igra u siječnju prošle godine odgođena na jesen 2022. (uz tadašnju najavu da će izdavač biti Nacon), sada napokon imamo novi službeni datum izlaska1. rujna 2022., kada Gollum stiže na PC, PlayStation 4, PlayStation 5 te Xbox One i Xbox Series X|S.

U igri postoje lokacije o kojima znamo i koje se spominju u LOTR-u i Hobbitu, ali ih se nikad prije nije pokazalo u filmovima i drugim medijima” – Harald Riegler, producent

Vijest o datumu izlaska saznali smo prošloga tjedna u sklopu ekskluzivne prezentacije igre iza zatvorenih vrata te vam je danas konačno možemo prenijeti. Iako ne možemo podijeliti video, u ovom tekstu istovremeno možemo otkriti i kakve smo još nove informacije saznali iz 20 minuta hands-off gameplaya kojemu smo svjedočili uz prigodni razgovor s članovima studija Daedalic Entertainment. Nastavak je to na prvi poduži gameplay koji je redakcija Reboota imala prilike vidjeti još 2020. godine, o čemu smo pisali u ekskluzivnom velikom feature tekstu ljetnog dvobroja časopisa Reboot 70/71. Nastavno na tek nekoliko javno prikazanih isječaka kao što je premijerni gameplay teaser iz ožujka prošle godine, o igri se od tada javno pričalo još samo dva puta (u srpnju 2021. kada je prikazan drugi gameplay trailer te u prosincu prošle godine kada je stigao posljednji zasad objavljeni CGI trailer na ceremoniji The Game Awards 2021).

Nepoznato o poznatome

Stoga podsjećamo da će The Lord of the Rings: Gollum biti jedinstvena nova narativna stealth platformerska avantura iz trećeg lica koja se neće nadovezivati ni na postojeće igre niti filmove LOTR i Hobbit, već je direktno inspirirana originalnim knjigama pisca J.R.R. Tolkiena. Samim time Gollum, a i mnogi drugi likovi koje ćemo imati prilike susresti, neće izgledati i zvučati identično kao u planetarno popularnim filmovima redatelja Petera Jacksona, već je ovo jedinstvena vizija, karakterizacija i nova interpretacija studija Daedalic Entertainment koja je napravljena direktno po uzoru na Tolkienove mnogobrojne detaljne opise, kako nam kaže igrin producent Harald Riegler.

Šuljanje u grmlju i sjenama (uz platformerske parkour mehanike) Gollumov je najjači adut, a iako se ne može boriti s Orcima, može ih onesposobiti sleđa jednog po jednog. No ako nas spaze i napadnu, ne gine nam reload

Sama radnja igre odvija se osam godina prije početka prve knjige The Lord of the Rings i to u Mordoru, dok je Frodo još u Shireu. Tako Gollumov i naš put i avantura u ovoj igri počinju u planinskom klancu i prolazu Cirith Ungol, na periferiji Mordora. Igra će nas putem provesti kroz brojne različite lokacije, neke od kojih ćemo po prvi puta vidjeti u jednoj igri i mediju, poput detaljno izgrađene unutrašnjosti utvrde Barad-dûr u kojoj će Gollum biti zatočen te će morati pobjeći na slobodu, dok će druge biti prikazane u novom svjetlu i na drugačiji i konkretniji način nego što smo ih mogli vidjeti u filmovima i igrama (poput sjevernog Mirkwooda i njegovih vilenjaka).

Majstor šuljanja

S obzirom na to da je ovo stealth akcijski platformer, Gollum se neće moći boriti prsa o prsa zbog svoje krhke i sitne fizionomije tijela, već će sav naglasak biti na istraživanju okolina te korištenju Gollumovih akrobatskih i atletskih parkour sposobnosti koje je stekao tijekom 500 godina preživljavanja surovih uvjeta u divljini i tako postao najagilniji hobit koji je ikad kročio Međuzemljem. Studio u novom prikazu gameplaya ponovno daje do znanja da vertikalnost dizajna levela ovdje igra značajnu ulogu te da su detaljno izgradili platformerske mehanike pomoću kojih ćemo se penjati po zidovima, hvatati za rubove i šuljati, izbjegavajući orke.

Naš junak s razlogom je razvio Gollumovu osobnost. Taj dio njega odlučniji je i spremniji na sukob od Sméagola, pa će se igrači naći u situacijama u kojima bi dobro moglo odvesti do lošeg i obrnuto

Naravno, igrači će u tom kontekstu morati paziti i detaljno planirati svoje rute, pri čemu će imati priliku i za iznenadne napade na orkovske stražare iz prikrajka, odnosno sleđa. Ali njih će moći svladati samo jednog po jednog jer ako ga drugi orci uoče, Gollumu se loše piše. Novi prikaz gameplaya tako nam je pokazao i neke od alata i vještina koje ćemo imati na raspolaganju, kao što je “Gollum Vision” – njegova sposobnost da na trenutke vidi siluete neprijatelja i kuda se kreću (označene crveno), ali i mjesta za skrivanje poput visoke trave (označene zeleno).

Tu mehaniku, dostupnu klikom ili pritiskom gumba, vidjeli smo i u brojnim drugim igrama, od Dishonoreda (Dark Vision) i serijala Batman Arkham (tzv. Detective Vision) pa do Assassin’s Creeda i mnogih drugih igara. Ovdje je ona objašnjena kao produljenje Gollumovih vještina sluha i intuicije pomoću kojih može vizualizirati svoj put prema važnim ciljevima te se potiho prošuljati. Studio ističe kako će Gollum vizualno postati tamniji kada je stvarno dobro skriven kako bi igračima dali jasnu povratnu informaciju o njihovoj trenutnoj vidljivosti. Pritom ističu mogućnost puzanja koje će, naravno, proizvoditi manje buke od hodanja te je najbolji izbor dok se krećemo blizu neprijatelja.

Daedalic se potrudio da čak i lokacije poput zatvorenih pećina i špilja izgledaju pitoreskno i puno raznolikih boja, sjena i izvora svjetlosti

Prostorne zagonetke i poznanstva

Uz nekoliko različitih špilja i dio unutrašnjosti utvrde Barad-dûr koju smo imali prilike vidjeti i u prijašnjim prikazima gameplaya, kroz novi hands-off gameplay vidjeli smo i nekoliko novih lokacija, poput palače vilenjačkog kralja Thranduila (Legolasova oca) u kraljevstvu Mirkwooda. Kako nam kažu iz studija Daedalic Entertainment, iz knjiga je poznato da je Golluma otprilike osam godina nakon njegova putovanja u Mordor zarobio Aragorn i odveo Thranduilu. U igri ćemo vidjeti i taj dio priče, po prvi puta prikazan u nekom audiovizualnom mediju, pri čemu ćemo tako vidjeti i Gandalfa koji ondje ispituje Golluma, pokušavajući saznati što se dogodilo u Mordoru.

Tako će i jedna od misija u kasnijem dijelu igre biti platformerska sekcija u kojoj ćemo se kao Gollum morati šuljati Thranduilovom palačom i pronaći magični predmet skriven u privatnim odajama vilenjačkog kralja, a pomoću kojega ćemo napokon moći pobjeći. Studio nam ovdje otkriva da će Gollum u zatočeništvu u tamnicama Thranduilove palače upoznati i novog lika – mističnu mladu vilenjakinju imena Mell s kojom će sklopiti savez i koja će mu pomoći pobjeći ukoliko on zauzvrat pomogne njoj i oslobodi je iz ćelije (hint i blagi spoiler za fanove LOTR lorea – čini nam se da bi Mell mogla biti neka verzija Melian – polu-vilenjakinje i kraljice Doriatha, Ainu iz rase Maiara, naročito nakon što se u jednoj sekciji gameplaya u razgovoru s Gollumom spominju Melianina kćer Lúthien i njezin voljeni Beren). Od ostalih novih levela, vidjeli smo i pećinu koju studio zove Glittering Grotto, odnosno svjetlucava pećina koja se nalazi uz kravljevske odaje.

Gusta i bogata vegetacija idealna je za skrivanje i stealth sekcije, pa će se Orci umjesto “Gdje je Jura” pitati “Gdje je Gollum”. A i ova mjesečina koja baca sjene probijajući se kroz drvo izgleda dosta kul i atmosferično

Teške odluke

Sekcija u toj pećini jedna je od nekoliko lokacija u kojima nas neće proganjati neprijatelji te će jedini fokus biti na platformerskim mehanikama i penjanju, dok će mnoge druge sekcije često biti i bržeg tempa, pri čemu ćemo morati na licu mjesta razmišljati kako bismo ostali skriveni od neprijatelja. Samim time studio nas je ponovno podsjetio da će Gollum imati i staminu koja će se trošiti samo u određenim platformerskim sekcijama kao što je trčanje ili držanje za visoke rubove (kada Gollum nema uporište za noge). 

Igrači će donositi teške odluke vezane uz priču, odlučujući koja osobnost prevladava u datoj situaciji. To će im omogućiti da shvate kroz što Gollum prolazi te da suosjećaju s njime i vide svijet iz njegovih očiju

Uz sve to igrači će putem otkrivati detaljnu priču, četo popraćenu i međuscenama u kojima ćemo susretati i poznata čudovišta i kreature Tolkienova univerzuma kao što su veliki pauk, odnosno paučica Shelob ili jedan od zloglasnih utvara Nazgul koji jaše na svojoj poznatoj krilatoj zvijeri. No glavni fokus čitave igre i njezine priče bit će Gollumova podvojena ličnost i njegov unutarnji sukob sa Sméagolom, pri čemu nas očekuje i mnoštvo teških moralnih odluka. Kako ističu iz studija, igrajući Golluma i Sméagola igrači će biti i protagonist i antagonist u isto vrijeme – ujedinjeni u jednoj osobi.

Sami odabiri neće uvijek biti jednostavni niti jednosmjerni jer odluke pitomog Sméagola neće uvijek imati “dobar” rezultat. Gollum je tako opsjednut prstenom i apsolutno nemilosrdan u svom lovu na njega, dok Sméagol mrzi prsten i želi pobjeći od njega. Njihove svađe i različiti svjetonazori često će doći u sukob u specifičnim interaktivnim scenama dijaloga u kojima će igrači birati koju od dvije strane žele slijediti. Ovisno o odabiru to će ojačati ili oslabiti stranu Golluma ili Sméagola – što će zauzvrat promijeniti ishod određenih situacija u igri i također utjecati na sudbine drugih likova i kako oni reagiraju na Golluma.

Iako smo u gameplay prikazu vidjeli samo blage primjere toga, studio obećava da će rješavanje tih konflikata biti jedan od najzahtjevnijih dijelova igre te će pomoći igračima da se užive u Gollumovu jedinstvenu ulogu podvojene ličnosti i izmučenog protagonista kakvog rijetko viđamo u igrama.

Glasom i stasom malo podsjeća na filmsku verziju, no Gollumov vizualni dizajn direktno je inspiriran Tolkienovim opisima iz knjiga. Razlika je u sitnim detaljima poput tamne kose koja nam se iskreno baš i ne sviđa, ali priznajemo da smo navikli na filmsku verziju sa znatno manje kose

Next-gen avantura

Za kraj, generalno možemo dodati kako igra vizualno djeluje poprilično solidno, znatno bolje nego je izgledala u prikazu koji smo iza zatvorenih vrata vidjeli prije pune dvije godine. U tome se najviše ističu detaljno izgrađene okoline i leveli. Poznato je da je igra u izradi u Unreal Engineu te da koristi i ray tracing za realistični prikaz sjena, uz dinamično difuzno globalno osvjetljenje i pokretne izvore svjetlosti koji u igri zasad izgledaju zaista spektakularno, potičući atmosferu i dodatno naglašavajući sjene i mračne zakutke u kojima ćemo se trebati skrivati kao Gollum kojemu je stealth glavni alat.

“Puno je vremena utrošeno na jako puno sitnih detalja na svakoj lokaciji kako bi fanovi bili zadovoljni. Nadam se da će ljudi cijeniti dodatni trud koji je tim uložio u sve aspekte igre” – Harald Riegler, producent

Uz impresivne i pomno izgrađene interijere s mnoštvom detalja (poput Thranduilove kraljevske palače), ray tracing i vješto poigravanje s izvorima svjetlosti snažno se ističu i u špiljskim sekcijama poput Svjetlucave palače u kojoj su zidovi optočeni kojekakvim blještavim kamenjem, pri čemu se duž pećine proteže rijeka s brzacima, slapovima i vilenjačkim kupeljima. Taj gameplay isječak poslužio je i kao prikaz jedne od podvodnih sekcija igre (u kojima će se Gollumova perspektiva prebaciti iz trećeg u prvo lice), a jedino nam je žao što još uvijek nismo imali prilike vidjeti obećane velike otvorene sekcije u zelenim divljinama Mirkwooda (koje zasad jedino možemo vidjeti putem službenih novih screenshotova).

Iako gameplay koji smo vidjeli i dalje nije dovršen te nipošto nije iz finalne faze igre već se radi o neispoliranoj beti, moramo primijetiti kako su se određene ključne animacije iz međuscena, a onda i dizajn zvuka tijekom gameplay sekcija činili nedovršenima, što nas je iznenadilo s obzirom na činjenicu da je ovaj prikaz gameplaya poslužio kao najava da igra izlazi za svega tri mjeseca u trenutku pisanja ove vijesti. Nadamo se samo kako to neće značiti da će studiju trebati još jedna kratka odgoda kako bi sve aspekte doveo u red.

The Lord of the Rings: Gollum stiže 1. rujna 2022. za PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One i Xbox Series X|S.

Open-world sekcije i veliki vedriji eksterijeri i leveli poput ovoga utjecat će na promjenu tempa igre, nudeći istovremeno i opuštanje od orkovskih potjera