Prošlo je četvrt stoljeća otkada smo po prvi puta zaigrali jedinstvenu viziju simulacije vožnje koja je doslovno promijenila cijeli žanr. Sada, na 25. obljetnicu serijala, dolazi dugo očekivani sedmi nastavak, koji je gotovo preskočio čitavu jednu generaciju Sonyjevih konzola. Očekivanja su pritom iznimna, ali čini se da će ih Polyphony Digital uspjeti ispuniti.
„Prvi Gran Turismo stvarali smo s neizmjernom količinom ljubavi prema automobilima koju je cijeli svijet imao prije 25 godina. Danas je svijet drugačije mjesto, a mi želimo ponovno probuditi tu strast koja nestaje“, Kazunori Yamauchi, direktor, Polyphony Digital
Mnogi bi danas krivo odgovorili na jednostavno pitanje: “Koji je najprodavaniji serijal igara za PlayStation svih vremena?”. Mnogi bi na prvu odgovorili Uncharted, neki bi rekli God of War ili The Last of Us, ali serijal Gran Turismo se do danas prodao u više od 85 milijuna primjeraka i daleko je najvažnija igra u povijesti Sonyjevih konzola. Serijal GT je, uz izuzetak PlayStation Vite, izašao za sve dosadašnje konzole PlayStation, i glavni je sinonim za platformu, tehnologiju i tehnološku suradnju koju Sony stvara kao globalna kompanija s dosezima puno širima od konzola.
Malo je poznato kako je razvojni studio Polyphony Digital od samih početaka imao velike zasluge za mnoge tehnologije koje danas nalazimo samorazumljivima i ne povezujemo ih odmah s Gran Turismom. Prvi PlayStationov kontroler s analognim gljivama DualShock je stvaran uz tadašnji Gran Turismo pokretač za analogno upravljanje, a zahvaljujući suradnji Polyphonija s Logitechom u devedesetim godinama, cijeli žanr vožnje uživa u standardima force feedback volana kakve danas smatramo uobičajenima.
Polyphony Digital je također pomirio i suprotstavljene strane kada je uspješno okončan veliki spor između Sonyja i Immersiona oko prava korištenja tehnologije force feedback na početku ere PlayStationa 3. Polyphony je uz Gran Turismo pomagao odjelu za tehnologiju u stvaranju arhitekture čipova i hardvera samih generacija konzola, kao i predvodio standardizacije s inženjerima programa Sony Bravia oko modova za igranje na svjetski poznatim Sonyjevim televizorima. Tijekom stvaranja posljednje generacije PlayStationa, Polyphony je s Markom Cernyjem vodio razvoj hibridne SSD tehnologije za PS5, radio je na modovima za Tempest 3D Audio standard kakav danas imamo u PlayStationu 5, kao i na razvoju haptike u kontrolerima DualSense.
A godinama je potajno radio i s inženjerima u Sony Technologiesu na razvoju umjetne inteligencije, koja je nedavno predstavljena kroz program GT Sophy, u okviru novoosnovanog studija Sony AI (više o tome pisali smo na ovome linku). Uz sve to i rad na nastavcima igara GT, Polyphony je sudjelovao u stotinama globalnih aktivnosti u svijetu automobilizma, motosporta, e-gaminga i automobilske industrije u cjelini. Gran Turismo 7 trebao bi biti kruna svih tih dosega, i na 25. obljetnicu serijala donijeti svim ljubiteljima automobila i serijala GT najkompletniju i tehnički najnapredniju igru Gran Turismo do sada.
Vožnja za sve ljude
Premijerno predstavljen na prošlomjesečnoj prezentaciji State of Play, GT7 ima velike izglede postati prva GT igra u povijesti serijala koja neće biti odgođena. S datumom izlaska zacementiranim na 4. ožujka 2022. godine, GT7 će izaći istovremeno za konzole PS4 i PS5, a po drugi puta u svojoj povijesti će jedna od verzija doći i na dva diska (Gran Turismo 2 za prvi je PlayStation došao na dva diska, a prva serija igre čak je imala diskove koji su mirisali na spaljene gume).
Osim što će biti na dva diska, verzija za PS4 bi sadržajem trebala biti identična onoj za PS5, osim po naprednim grafičkim mogućnostima poput ray tracinga i HDR podrške te svemu za što će ipak biti nužan jači hardver PlayStationa 5. Govoreći o GT-u 7, kreator igre Kazunori Yamauchi najviše ističe kako će Gran Turismo 7 biti nastavak koji će pružati zabavu svim tipovima igrača: potpunim novacima koji nikada nisu ušli u svijet simulacija, kao i hardcore publici zainteresiranoj samo za ozbiljna online utrkivanja u sankcioniranim prvenstvima.
Kako je oduvijek isticano u svim racionalnim raspravama o vožnji, vožnja automobila nije teška, niti problematična. Zagovornici tvrdnje kako virtualna vožnja mora biti teška da bi bila “realna” morali su svoje argumente ostaviti u kasnim devedesetima, jer je svima koji su ikada vozili automobil jasno kako tu nema neke velike mudrosti. Ono što je, s druge strane, prava “mudrost”, jest voziti brzo i precizno, paziti na točke skretanja, na ponašanje drugih vozača na stazi, poznavati automobil i njegove mogućnosti – no to sve nije imalo previše veze sa svakodnevnim uživanjem u samom činu vožnje i uživanju u automobilima.
A to je ona točka gdje je jedino serijal Gran Turismo sustavno radio na stvaranju iluzije posjedovanja automobila, sa svim svojim pozitivnim i negativnim stranama, i od toga stvarao jednu posebnu i prepoznatljivu “igru u igri”.
Povratak korijenima i neke nove priče
Gran Turismo 7 vraća se upravo tim osnovama, započetima još s prvom igrom davne 1997. godine i evoluiranim kroz sve dosadašnje nastavke. GT7 tako, čini se iz dostupnih materijala, donosi tri paralelne karijere koje će igrači voziti ovisno o svojim željama, entuzijazmu i cilju koji će si postaviti.
„Glavna ideja Gran Turisma 7 je predstaviti kulturu automobilizma i fascinaciju automobilom kao najvećim tehnološkim dosegom 20. stoljeća, novoj generaciji čovječanstva“, Kazunori Yamauchi, direktor, Polyphony Digital
Tako se vraća klasični, veliki mod s karijerom Gran Turismo Mode kroz GT Resort, sa sakupljanjem automobila, njihovim tuniranjem, sudjelovanjem u utrkama karijere, “polaganjem” popularnih dozvola i svime onime što smo oduvijek radili prije nego li se svijetu žanra vožnji dogodio ozbiljan online.
Druga karijera je posve novi mod, nazvan jednostavno GT Café (kojeg ne treba miješati sa sličnoimenim modom igre iz GT4), a koji je namijenjen najširoj Gran Turismo publici, onoj zaljubljenoj u automobilsku industriju i automobile kao njen osnovni proizvod. GT Café je mod igre za kolekcionare i ljubitelje automobila, zamišljen kroz virtualni klub, smješten u nekoj lijepoj šumi zapadne Europe, gdje će igrači ispunjavati zadatke iz “menija”, sretati virtualne likove stvarnih dizajnera automobila i ljudi iz automobilske industrije te kroz posebne izazove učiti o povijesti automobilizma i industrije.
Treći veliki mod je online, kroz koji će se također moći osvajati XP bodovi, krediti i napredovati relativno neovisno o ostalim modovima, kroz dnevne i tjedne serije zadanih utrka, kao i druženje sa znancima i neznancima na samim stazama u novom modu Meeting Places.
Naravno, tu će biti i sve postojeće online mogućnosti iz igre GT Sport, uz mogućnost sudjelovanja u tuđim online utrkama ili kreiranjem vlastitih. U predstavljanju igre, Kazunori Yamauchi je posebno isticao kako Gran Turismo 7 ima početak, ali nema tradicionalni “kraj”. Svaki igrač će moći započeti igru onako kako misli da treba, kupnjom ili osvajanjem prvog automobila i odabirom svoje sljedeće vozačke avanture. Od tog trenutka, svatko će sam za sebe kreirati vlastito GT7 iskustvo te napredovati kroz virtualni svijet igre onako kako sam misli da treba, bez načina da igru “završi”.
Yamauchi ističe kako je samo novi mod GT Café moguće “završiti” na tradicionalni način, ispunjavanjem svih ciljeva iz tridesetak menija, no ne isključuje mogućnost dolazaka novih menija u budućnosti. Kada je prije desetak godina dolazak onlinea počeo mijenjati žanrove kakve smo do tada poznavali, upravo smo na primjeru tada izašlog Gran Turisma 5 pisali o mogućnosti da serijal GT od igre postane platforma, koja će se stalno razvijati i dopunjavati sustavnim sadržajem, kompleksnijim od tradicionalnog DLC pristupa. Polyphony je to postigao već s recentnom igrom GT Sport koja je kroz pet godina postojanja gotovo udvostručila početni sadržaj i mogućnosti, izliječila sve svoje dječje bolesti i evoluirala u jednu od najozbiljnijih vozačkih platformi uopće. A sve to iskustvo očito će biti pretočeno i u Gran Turismo 7, koji u mnogome nastavlja tamo gdje je stao GT Sport, preuzima čak i dijelove njegova sadržaja i odvodi ih dalje.
Posljedica posjedovanja
Službeno je objavljeno kako će svim igračima koji su u GT Sportu vrijedno stvarali grafike za svoje (i tuđe) automobile, tzv. “livery”, one biti prenesene u GT7. Prenijet će se i obje reputacije online vožnje, Driver Rating (DR) i Sportsmanship Rating (SR), a koje određuju s kojim vozačima igra međusobno spaja vozače u online utrkama. Te reputacije će se primjenjivati već od prvenstva Test Season, prvog velikog online prvenstva koje će započeti izlaskom igre u ožujku.
„GT7 je simulator života s automobilima, a novi mod GT Café će služiti kao poveznica između nečega što mora biti igra, i onoga što život s automobilima donosi u stvarnom životu“, Kazunori Yamauchi, direktor, Polyphony Digital
Naravno, svi koji nikada nisu igrali GT, moći će krenuti bez reputacije i brzo ju sagraditi (ili uništiti) nakon što završe nužne dozvole i budu “pušteni” u online svijet. Svi koji zaziru od živih ljudi, moći će se pak upustiti u veliki virtualni svijet Gran Turismo Resort, prikazan kroz veliki gradić smješten u pitoresknom zaljevu pored mora. Radi se o evoluciji mape grada kakvu smo imali još u prvom Gran Turismu 1997. godine.
Osim što donosi promjene dana, noći, vremenskih uvjeta (kao i staze i utrke u igri), GT Resort će biti srce klasične karijere, sa svim trgovinama, opcijama i lokacijama koje u ovom obliku nismo vidjeli u serijalu još od… Gran Turisma 4? Da, Gran Turisma 4, prije 18 godina. Novi igrači će tako imati priliku naučiti zašto je Gran Turismo nekada bio tako drugačiji od svih igara u žanru, sa svojim posebnim izborima glazbe (GT7 donosi više od 300 licenciranih pjesama u više od 15 žanrova), a koji će GT Resort modu davati onu prepoznatljivu atmosferu koja je bila jedan od razloga zašto smo se nekada davno zaljubili u GT.
U igru se vraćaju svi aspekti posjedovanja automobila, od mogućnosti kupnje rabljenih vozila, do potrebe održavanja kroz promjene ulja (za punu snagu motora), pranja (za onih dodatnih 5% aerodinamičnih svojstava), ili reparacije šasije (za pune vozne osobine). Ostaje za vidjeti hoće li se aspekti održavanja prenositi i na online dio igre, što je prije znalo dizati živce onima koji su u online utrkama željeli imati potpuno sređene automobile – ali to i jest oduvijek bila najvažnija “igra u igri” serijala GT – opipljive posljedice posjedovanja.
Sljedeća dva tjedna su ključna
Gran Turismo 7 gradi novu stranicu svog postojanja i sa sadržajem koji donosi. Neke opcije i mogućnosti koje su postojale u prijašnjim nastavcima nisu (još?) našle svoj put u igru, no moguće je da će se pojaviti jednog dana. Trenutno nema B-Spec moda (ali predstavljanje sustava GT Sophy AI daje naznake da bi ga mogli dočekati u budućnosti), kao niti Course Maker funkcionalnosti generiranja staza koje su nas zabavljale u Gran Turismima 5 i 6.
Istovremeno, GT7 će od početka donijeti više od 400 automobila dostupnih kroz 3 virtualne trgovine, one rabljenih vozila (Used Cars), sa stalnom izmjenom ponude, zatim novih vozila (Brand Central), s vozilima nastalim kroz zadnjih 20 godina, te novom trgovinom Legendary Car Dealership, gdje će se kupovati najpoznatiji i najvažniji modeli iz povijesti automobilizma. Na velika vrata se vraća tuniranje automobila, detaljnije i s najviše mogućnosti neko ikad prije, uz djelomični povratak trkaćih modifikacija za cestovne automobile, kao i posve novim sustavom računanja performansi. Od prvog dana će nam na raspolaganju biti 34 staze s 97 izvedenica, u mješavini stvarnih staza i povratkom nekih legendarnih staza iz starih dana serijala, poput Trial Mountaina, Deep Foresta ili High Speed Ringa, sada prilagođenih za utrkivanje puno većeg broja automobila.
„Iako Gran Turismo 7 neće imati klasičan kraj igre, završetak GT Café moda značit će da je igrač dosegao kraj početnog upoznavanja. Tu svatko bira kako će dalje nastaviti svoju GT7 priču“, Kazunori Yamauchi, direktor, Polyphony Digital
Nastavljajući tradiciju razvoja nekadašnjeg Photo Moda, Scapes donosi gotovo nevjerojatnih 2500 globalnih lokacija za fotografiranje automobila, svih nastalih uz primjenu tehnologije HDR, a koja će posebno doći do izražaja za sve vlasnike ekrana s HDR podrškom. Tehnički gledano, obje verzije igre – PS4 i PS5 – doći će s opcijom 60fpsa u igri, uz izmjene osvjetljenja i izmjene dana i noći za staze koje podržavaju 24-satne utrke, kao i iznimno snažan novi pokretač za izmjenu meteoroloških prilika. Po prvi puta u serijalu dolazi i sušenje trkaće linije, a vlasnici PlayStationa 5 će u svemu tome uživati uz podršku za Tempest 3D Audio, HDR i ray tracing u nekim od modova igre (ray tracing, kako se čini, neće biti podržan u samom utrkivanju, za to ćemo ipak morati sačekati iduću generaciju).
Sve što smo naveli i dalje ostaje tek dio onoga što će za nekoliko dana stići u sedmom nastavku The Real Driving Simulatora, kao kruna svih uspjeha i ponekog pada malog tima iz Tokija i Fukuoke, koji je sa sedam ljudi narastao na dvjestotinjak, i dočekao doista važnu obljetnicu. Dvadeset i pet godina kasnije, Gran Turismo 7 ima sve šanse postati najvažnija igra žanra, na način kako to nije bio prije. Vidimo se u boksevima Trial Mountaina.
Galerija slika (kliknite na prvu sliku za povećanje)