Ljubitelji strategija i specifično city-buildera, uživaju u serijalu Townsmen već dva desetljeća. Inicijalno razvijan za mobilne telefone i s raznim izdanjima na gotovo svim igraćim platformama (čak i za OS Tizen), svoj impresivni put razvoja Townsmen je prije pet godina započeo i u VR okruženju. Inicijalno u razvojnoj fazi a od prošle godine i u ″final releaseu″, Townsmen VR sada je stigao i na PS VR2 u ušminkanoj verziji i prilagođen kontrolerima VR Sense. Ova simpatična strategija dobila je u PlayStationu VR2 idealnu platformu za daljnji razvoj.
Razvijan godinama
Zapravo ispada da se Townsmen VR razvijao skoro dva desetljeća. Jer toliko dugo nas HandyGames uveseljava s ovim serijalom. I to se vidi po mnogim rješenjima u igri koji su produkt zaigranosti autora – od onih simpatičnih trenutaka kada po prvi put prepoznamo da seljanima i radnicima možemo pomoći u njihovim radnjama ili brzom transportu (doslovce ih pokupimo virtualnim rukama i prenesemo gdje god želimo) pa do duhovitog trenutka galebove krađe mesa s police farme i pokušaja bijega s mesom u kljunu. Sve dok ga naša velika virtualna ruka ne zaustavi u letu i bez riječi mu figurativno kaže: ″Di si krenuo s cvijetom u kosi?″.
Opušteno i veselo, a opet dovoljno izazovno i definitivno u drukčijem okruženju nego smo navikli…
Autori igre očito su nekad davno igrali Black & White, legendarnu strategiju u kojoj smo bili u ulozi, pa Boga. Mješavina dizajnerskih rješenja u Townsmenu VR očito imaju utjecaja ovog starog hita od Petera Molyneuxa. VR okruženje dodatno naglašava simpatičnost mnogih takvih trenutaka, ali i korisnost u samoj igrivosti kada je potrebno što prije stvoriti dovoljno resursa za izradu oružja uslijed napada protivničke vojske, primjerice. Ili kada želimo ubrzati razvoj naselja na tek doseljenom otoku. Naime, Townsmen VR događa se na otocima i arhipelazima (ukupno 13) koji su dio kampanje i na kojima gotovo uvijek moramo početi izgradnju ispočetka. Što nas je podsjetilo na još jednu legendarnu igru – Populous. Ili pak Powermonger – kada postavimo bazičnu ideju dizajna na radnje: ″Izgradi, razvij se i obrani se od neprijatelja i uz pomoć više sile, ako je potrebno – a uvijek je potrebno jer je tako zabavnije″. Sve su to djela dizajnera Petera Molyneuxa, doduše u suradnji s drugim dizajnerima studija Bullfrog i kasnije Lionhead, koji su svojim idejama utjecali na mnoge, kako igrače tako i dizajnere.
OTOCI SU KAO MAKETA Doduše, maketa na kojoj se događaju mnoge stvari, kasnije u igri zna biti i pomalo raštrkano, iako nikad kaotično. A tu je i naša virtualna ruka da pomogne u brzom uređivanju po vlastitim željama.
Snalaženje u VR prostoru
Dok virtualnim rukama možete pomoći stanovnicima u istim radnjama koje i oni izvode, ili da im ponekad mokrom ribom opalite šamar jer ste u streamu i želite biti duhoviti (pun je YouTube, ako vas zanima), odnosno naprosto se palite na šamaranje ribom (mokrom ili suhom) – s vojnicima komunicirate bazičnom komandom na koju smo navikli u strategijama – a to je usmjeravanje na točku interesa (pomoću postavljanja borbene zastave). Dok s protivnicima ne postoji nikakva direktna interakcija. Dakle samo indirektna slanjem naše vojske kao u klasičnim strategijama. Ili, primjerice, ako poželite baciti (možda i vašu jedinu i najdražu) kravu na njih.
…a to virtualno okruženje kao da je stvoreno za ″God-game simulacije / strategije″ koje su zasigurno bile uzor dizajnerima Townsmena VR
Kao što smo rekli, Townsmen VR miks je više igara pa i podžanrova, a dizajneri su imali dovoljno vremena isprobati mnoge ideje u svom dugogodišnjem razvoju serijala, prije nego su se bacili u VR vode. I sudeći po ovom projektu, jako dobro plivaju u njima. Rješenja za kontrolu izgradnje nastambi su izvedena dovoljno intuitivno i jasno da postanu automatska vrlo brzo. Pri tome sučelje odnosno ″plutajući prozori″ izgledaju vrlo čisto, jasno i u veselom duhu igre. Promjena pogleda, koji je uvijek izometrijski, ali može biti bliži tlu i seljanima, odnosno među oblacima i kleptomanskim galebovima, izvodi se i pomoću pokreta rukama što se također brzo pretvori u automatiku. S kontrolama smo imali jedino problema kada su se pojavili povremeni glitchevi objekata kada se i fokus na nekoliko trenutaka mijenja (ne baš ugodno u VR-u), ili kada bi virtualnom rukom slučajno odalamili stanovnika našeg naselja (što se da riješiti uključenjem opcije ghost hand). S druge strane prikaz je oštar i jasan s vizualnim rješenjima i teksturama koje vrlo dobro djeluju u VR-u za jedan od najugodnijih i najveselijih prikaza prirode (jezera, polja, šuma, vodopada) kao i naselja za onaj gušt gradnje i razvoja koji i želimo od city-buildera. Glazbena podloga, jasno, prati takav ugođaj i pomaže u izgradnji želje igrača za dobro poznati scenarij: ″samo još jednu stvar da učinim prije nego uzmem pauzu″.
KAKO RASTE VAŠE NASELJE rast će i potreba za hranom, vodom i resursima. Klasična uzročnoposljedična situacija svake strategije.
Dobar spoj
Townsmen VR možda neće zadovoljiti iskusne stratege koji žele kompleksno iskustvo razvoja i borbe. Ali nudi dovoljno izazova kroz kampanju koja velikim dijelom svakim novim otokom nudi nove mogućnosti. Na kraju nudi i mogućnost slobodnog igranja bez ograničenja za sve one koji naprosto žele uživati u izgradnji i interakciji s okolinom, životinjama i stanovnicima našeg virtualnog naselja. Spoj opuštene atmosfere na koju smo navikli u strategijama dizajniranim za mobilne uređaje i ozbiljnije strategije nije novost na igraćim platformama – ali kad ih ubacite u VR okruženje i pripremite tako da vrlo dobro funkcioniraju u takvom okruženju – tada dolazimo u područje neistraženog. Ili barem malo istraženog. A to je uvijek dobar recept za zabavu – istraživanje i zabava u jednom.
Recenzentski primjerak osigurao izdavač.
KONTROLE su vrlo dobre i gotovo uvijek funkcioniraju dobro u VR okruženju. Samo rijetko bi se izgubili u glitchu kamere i objekata
MOJ GALEBE Zgodan si mi i simpatičan, ali imaš u kljunu nešto što nije tvoje
VOJNICI se treniraju odnosno unajmljuju, a prije svega treba izgraditi određenu građevinu. Potom i skupiti potrebite resurse za određeno oružje.
PIRATICE I TRGOVCI Ne znamo tko nam je antipatičniji u ovoj igri – sa svojim prohtjevima i zahtjevima za resurse, kao da nemamo dovoljno takvih parazita u životu
PERSPEKTIVA, odnosno pozicija kamere može se mijenjati klasičnim kontrolama ili pokretima s obje ruke. Potom iz te pozicije nadgledamo okolinu što u VR okruženju daje dodatnu draž.
KLASIČAN PRIKAZ podobnog terena za izgradnju određene građevine. S time da će neke građevine biti nadogradnja postojeće što se izvodi kroz izbornik.