Svi oni nagibi u zavojima i brze promjene smjera u šikanama koje smo odvozili u desecima, možda i stotinama racing igara, nisu nas mogli pripremiti na VR iskustvo Gran Turisma 7. Kad smo u punoj brzini s GT-om by Citroën uletjeli u zavoj pod kutom od tridesetak stupnjeva, gotovo smo osjetili centrifugalnu silu koja nam automobil izbacuje izvan staze. Guštanje u legendarnom Camaru Z28 ‘69 postalo je još bolje u famoznom spletu zavoja Lagune Sece, gdje na osjećaj (jer nemate pregled onoga ispod) morate početi skretati prvo lijevo, dok se uspinjete, pa vrlo brzo i desno uz naglo spuštanje – doživljaj je najlakše opisati kao lunapark u trbuhu. Začinili smo iskustvo s potpuno električnim Porscheom Tycan Turbo S ’19 te na stazi koja omogućava razvijanje gotovo pa maksimalne brzine, uz zvuk vjetra i treskanje glave, izveli najkasnije naglo kočenje prije skretanja u veliki zavoj samo da bi doživjeli onaj osjećaj ″izlaska″ iz tijela kojim smo zaokružili niz raznih podražaja koje nas podsjećaju na jedno sjajno iskustvo iz pravog života. Koje dugujemo dobroti legendarnog vozača Nike Pulića, koji nas je provozao po Grobniku, kao suvozača, u Škodi Octaviji priređenoj za utrkivanje u sklopu najave tada novog Škoda Octavia kupa. Ono što je profesionalnim vozačima normalno, nama je bilo dočarano u malim, ali sasvim dovoljnim segmentima da ćemo ih pamtiti za cijeli život. I sad smo ih se sjetili dok smo vozili GT7 u VR-u.
PROSTORNOST i osjećaj veličine staze dolaze do punog izražaja u VR-u
Priređen za VR
Riječi Kazunorija Yamauchija, kako je Gran Turismo 7 razvijan od početka za VR, dobile su na težini sada kada imamo priliku isprobati trud koji je uložio Polyphony Digital u razvoj ovog besplatnog dodatka za igru GT7. Prije svega treba reći kako je cijela igra igriva i u VR načinu izvođenja, osim kooperativnog igranja s podijeljenim ekranom.
GT7 po svemu sudeći će biti najveća priča s početka prodaje PlayStationa VR2
Kad kažemo VR iskustvo mislim na same utrke i VR showroom, koje su u potpunosti u VR okruženju, dok su svi izbornici izvedeni u kinematografskom modu rada. Možda bi bilo zgodno da su i oni u VR-u, no kompletni redizajn sučelja veliki je zahvat koji ne bi nužno donio željeni učinak. Ovako imamo situaciju da nakon poznate animacije prije samog početka utrke, kamera kao da zaista uranja u auto iz kojeg se onda naglo ″otvori″ pogled u VR okruženju. Unutrašnjost automobila je u VR-u priča za sebe, kao i pogled na stražnja sjedala odnosno u suparnike kroz bočne prozore pri preticanju. Određena sloboda pomicanja u vozilu je omogućena, pa će dizanje iz sjedala otvoriti pogled na haubu automobila, odnosno ako se spustimo pogled će ispuniti volan sve do nevidljivih granica koje su u trenucima našeg prelaska izvan određene zone prikazane kao žičani model u prostoru i koje podsjećaju na prikaz granica samog uređaja kada ga koristimo u stajaćem načinu igranja i približimo se rubovima sigurne zone kretanja. Dodat ćemo samo još da se nama čini kako je sasvim dovoljno prostora za pomicanje u VR okruženju automobila i da smo granice vidjeli samo kada smo testirali do kuda je moguće pomaknuti se za promjenu perspektive. Kad smo kod perspektive – osjećaj veličine staze i prianjanja za asfalt te blizine drugih vozila je poseban, pogotovo u kombinacija s otvorenim stazama gdje pogled seže u daljinu.
Ako moramo pronaći jednu riječ koja opisuje doživljaj onda je to – intenzivno!
Mi smo odlučili isključiti HUD za još veći dojam uvjerljivosti, iako je prilično nenametljiv i izveden tako da izgleda kao da je ispred nas u prostoru ispred staze. Ne smeta pri fokusu na stazu, dok je potrebno kratko vrijeme fokusirati se na njega za pročitati informacije o trenutnoj poziciji, krugu kojeg vozimo i dr. Jedini mogući pogled je onaj iz samog automobila, što nam se činilo i prirodno i logično i jedino ispravno. S napomenom kako je vidno polje zapravo puno veće nego što se to čini iz statičnih slika.
HUD je nenametljivo ispred vas i automobila, ne smeta u fokusiranju na stazu. Ali ga se može i isključiti.
DualSenseom ili s volanom
Još uvijek smo pod dojmom pri svakom pokretanju nove utrke i još uvijek otkrivamo nove detalje poput trodimenzionalnosti zemlje i terena pri rubnicima uz stazu što možda zvuči čudno kad pročitate, ali kad isprobate i vidite sami, shvatite o čemu se radi. Ili kako su retrovizori još korisniji u VR-u, iako je moguće i okrenuti glavu, ali kako će u noćnoj vožnji reflektirati svjetla vozila iza nas (HDR!) baš kao i u životu. Gran Turismo 7 sada se čini kao igra koja će pronaći put do mnogih novih igrača, koji se pitaju je li volan nužan za puno iskustvo. Naš dojam je da je VR toliko poseban da i u kombinaciji s DualSenseom pruža veliki iskorak u polju uvjerljivosti doživljaja. Uostalom, tako smo i igrali prije pisanja ovog teksta, dok smo iskustva razmijenili s Amarom koji koristi cijeli setup.
NAGIB zavoja i automobila u zavojima je nešto na što nismo obraćali dovoljnu pažnju prije nego smo ih doživjeli u VR-u
GT7 je u VR-u impresivan
Naravno da možemo naći detalje koji bi se mogli poboljšati ili ubaciti u igru. I vizualni prikaz ima još puno prostora za razvoj u godinama ispred nas. Ali naš dojam je kako bi tada ušli u područje
U mnogim stvarima vidljivo je ono što je Kazunori Yamauchi i najavio – da je GT7 dizajniran od prvog dana za VR
cjepidlačenja i važnije – da bi skrenuli fokus s onoga što smatramo važnim. A to je da GT7 u VR-u donosi posebno iskustvo vrijedno, pa rekli bi svačije pažnje. Nevažno volite li ovakve igre ili ne. I da danas radimo poslovni plan za neku igraonicu – setup koji uključuje GT7, PS VR2, volan, pedale i specijalizirano sjedalo, bio bi nam apsolutni prioritet i glavni promocijski faktor privlačenja publike. I prilično smo sigurni kada kažemo da je nevažno jeste li igrali nešto u VR-u ili Gran Turismo Sport s originalnim PlayStation VR-om ili bilo koju drugu vožnju na PC-ju s nekim drugim VR uređajem. Gran Turismo 7 i PS VR2 sjajna su kombinacija, a GT7 možda i najbolja igra koja će ″prodati″ PS VR2.
POGLED KROZ TUNEL Vidno polje je puno veće nego što to ova statična slika može otkriti – zapravo, o tome ne stignete razmišljati i automatski ćete fokusirati pogled i usmjeravati glavu kao i u stvarnosti
KAKO SU NAS ONO UČILI u autoškoli? Da je retrovizor koristan, ali da je dobro i okrenuti se i direktno pogledati sa strane prije prestrojavanja? Probajte to učiniti u utrci…
FOVEATED RENDERING definitivno pomaže u prikazu i oštrini slike tamo gdje gledamo, što se može primijetiti u slikama i videima iz igara na područjima gdje nije fokus.
KAD ZAGUSTI možeš se uvaliti nisko u sjedalo i smireno pogledati u volan. Barem koji tren, a možda i punu sekundu.
NE OKREĆI SE SINE Iliti, gledaj ispred sebe
NADOGRADNJA 1.29 donijela je i druge novosti, poput klasične staze Grand Valley, novu trkaću umjetnu inteligenciju GT Sophy te pet novih vozila među kojima su Honda RA272 i Porsche 911 Carrera RS. No pamtit će se kao nadogradnja koja je GT7 učinila igrivim u VR-u.
VR SHOWROOM Istraživanje unutrašnjosti vozila nikad nije bilo zabavnije