Ulazak u treće desetljeće života donosi prekretnicu za najpoznatiji vozački serijal na svijetu

Uz godinu dana odgode, dugačku zatvorenu i dvije otvorene bete, Gran Turismo Sport napokon je izašao 18. studenog. Dok predajemo ovaj tekst za objavu, u subotu 4. studenog, započinje i prvo službeno testno prvenstvo koje će obilježiti novi život serijala i postaviti temelje za novi smjer kojim Gran Turismo kreće sa Sport nastavkom. Iako je Polyphony u nekoliko navrata isticao kako je GT Sport punokrvni Gran Turismo i kako ga se bez problema može zvati i Gran Turismo 7, treba biti pošten i reći kako navedene tvrdnje svakako stoje iz jednog kuta gledanja, no iz drugog baš i ne. Naime, Gran Turismo Sport drastično mijenja sva pravila koja je postavio u žanru prije točno 20 godina i okreće posve novu stranicu, gdje su neke stvari koje su uvijek bile konstanta jednostavno – nestale.

Unaprjeđenja u svim poljima su vidljiva i čujna na prvi pogled, od fizikalnog modela, do grafike i zvuka   

Legendarni CARPG pristup i cijela singleplayer komponenta kakvu je GT još 1997. premijerno predstavio žanru i oblikovao ga u smjeru kakav je danas, više ne postoji. Nema više kupnje jeftinog malog auta, pa vožnja Sunday Cupa da se kupi auspuh ili gljiva, pa polagano vozikanje kroz mnogobrojne kupove i prvenstva, uz tuniranje auta, iščekivanje promjene ponude u Used Car garažama i skupljanje novaca za neku JGTC pilu potrebnu za ulazak u Gran Turismo World Championship. Nostalgični elementi offline singleplayera ustupili su mjesto novoj paradigmi, okrenutoj u cijelosti onlineu, vozačkim zajednicama i fokusiranju na učenje vožnje i postajanju boljim (virtualnim) vozačem. Gran Turismo Sport raskida puno veza s nostalgičnim elementima vlastite prošlosti i okreće se online multiplayeru, na način kako su mnoge igre u većini drugih žanrova napravile i prije više od desetljeća.

NEMA KONKURENCIJE Kako je to uglavnom bio običaj do sada, GT uvijek postavlja nove standarde za grafički prikaz, osvjetljenje i modeliranje, a GT Sport nikako nije iznimka

POGLED PREMA BUDUĆNOSTI

Ostaje za vidjeti hoćemo li ikada uopće ponovno doživjeti klasično ukazanje neke GT igre

Na sličan način kako je većina današnjih AAA naslova u FPS žanru okrenuta multiplayeru, GT Sport svoj singleplayer stavlja tek u funkcionalnu ulogu savladavanja testova vožnje, učenja staza i vozačkih misija, koje postepenim kompliciranjem trebaju naučiti vozače na izazove kakvi ih čekaju u novom glavnom modu igre, logično nazvanom “Sport”. Uz popularne “dozvole”, od nekadašnjih sadržaja prisutan je tek “Arcade Race”, gdje je moguće voziti po svim stazama u igri i protiv AI vozača, no sve ostalo je okrenuto onlineu i vozačkim zajednicama. Gran Turismo Sport je tako sukus svega što je Polyphony Digital kroz proteklih 10 godina stvarao s Nissanom u GT Academy natjecanju, kao i iskustava u dizajniranju online komponenti nastavaka GT5 i GT6. Sve to iskustvo stavljeno je u funkciju GT Sporta, kako se kreirala online platforma, u kojoj će vozači prije svega voziti online, bilo kao timovi, bilo samostalno, bilo u otvorenim ili zatvorenim lobbyjima, bilo u dnevnim službenim utrkama, i bilo u službenim prvenstvima na nacionalnoj ili globalnoj razini.

HRPA INFORMACIJA Iako su prezentirani minimalistički, za ozbiljno utrkivanje je potreban uvid u hrpu informacija, a za doista ozbiljno utrkivanje mora se upravljati i funkcionalnostima omjera smjese goriva i omjera kočenja u stvarnom vremenu

Samostalna singleplayer igra, sakupljanje i održavanje vlastitog voznog parka ustupilo je mjesto dnevnim online izazovima, okupljanju prijatelja koji voze, potragom za najboljim setupima za automobile na nekom od brojih svjetskih GT sajtova i treniranju za utrke – ovisi koja vrsta vožnje je kome zanimljivija. Pod sloganom “Vožnja je za svakoga”, GT Sport radi odvažan potez raskidanja s prošlošću i vremenom kada sve oko nas nije bilo umreženo, i postaje platforma za vožnju, usporediva možda tek s malenom profesionalnom iRacing zajednicom, koja već duže od desetljeća živi među PC vozačima, no s puno, puno većim ambicijama. 

Vozači iz Hrvatske su već u prvim tjednima ostvarili visoke rezultate na europskim ljestvicama

SAMO ONLINE

Iako to nigdje ne piše velikom slovima na kutiji, Gran Turismo Sport je praktično online-only naslov, gdje je bez internet veze i spojenosti na servere nemoguće čak niti spremiti napredovanje, budući da se svi podaci i sve što se radi u igri pohranjuje na serverima. Bilo da se radi o fotografijama iz PhotoModa, replayima vožnji, crtežima po autu, odabiru boja kacige, osvojenim automobilima ili nečem desetom, za pristup svemu tome treba biti online, kako bi se omogućila verifikacija podataka. To je izazvalo dosta kritika po izlasku igre, no činjenica je kako je u GT5 i GT6 bilo iznimno puno modificiranja lokalnih spremljenih pozicija i kako je online-only jedini način da se spriječe bilo kakvo kompromitiranje igre za sve igrače. Također, posve je jasno kako je GT Sport već jednom nogom u novom pod-žanru koji se popularno naziva “game-as-a-service”, odnosno igra koja je servis, i gdje je početna igra, dakle onaj sadržaj koji danas imamo na raspolaganju, tek temelj za kuću koja će se sazidati kroz nadolazeće godine.

POBJEDE SU VAŽNE Pobjeđivanje u utrkama je bilo jednostavnije prvih dana od izlaska igre, ali sa zaoštravanjem konkurencije prva mjesta postaju itekako izazovan cilj

Posve je izvjesno kako će GT Sport kroz vrijeme stalno dobivati dodatni sadržaj, a ostaje za vidjeti što će se od toga plaćati, a što ne. Još prije godinu dana Polyphony je najavio stalan priliv novih staza i automobila, a nedavno smo doznali i kako će s vremenom dolaziti i nove dozvole i misije, odnosno kako će se s novim stazama puniti i Arcade Race ponuda. Za one koji odmah žele mnoštvo sadržaja to svakako nije najluđa vijest koju su čuli nakon što su započeli s igrom, ali za sve one koji znaju da je i za savladavanje trenutno dostupnog sadržaja potrebno vrijeme, to daje jamstvo da će i za godinu-dvije imati što igrati. I u ovom obliku u kojem je izašao, Gran Turismo Sport je možda najbolje usporediti s Destinyjem, gdje je početna igra bila tek početak avanture, koja je do novog nastavka narasla za preko tri puta. Da li je to pozitivno ili negativno, to svatko treba vrlo subjektivno odlučiti sam za sebe.

NAPOKON ZVUK

Vožnja volanom i dalje ostaje najbolji način uživanja u Gran Turismu Sport  


S tehničke strane, Gran Turismo Sport je i dalje sam vrh ponude u žanru, kako se i očekuje od Polyphony Digitala. Godinu dana odgode od prvobitno najavljenog izlaska za listopad 2016. godine itekako je dobro utrošeno u razvoj pokretača i GT Sport izgleda jednostavno predivno. Na najveće iznenađenje svih ljubitelja i kritičara, možda je najveće unaprjeđenje u odnosu na sve prošle igre drastičan iskorak u kvaliteti zvuka automobila, koji napokon zvuče fantastično i uklapaju se u besprijekornu grafiku. Da bi postigli potpuno stabilan prikaz od 60fps, GT Sport je namjerno maknuo jedan od najvećih dosega GT pokretača s prošle generacije, a to su 24-satni ciklusi promjene doba dana i izmjenjivi vremenski uvjeti. Iako su bili tehnički fascinantni na staroj generaciji, čak niti nova generacija se ne može nositi s izmjenama globalnog osvjetljenja u stvarnom vremenu pri potrebnim rezolucijama (GTS donosi 1080p kao nativni minimum, uz dinamički 4K s upscaleom) bez pada u broju sličica u sekundi. No, izostanak te dvije osobine nadoknađuje doista jedinstvenom HDR podrškom, vjerojatno najboljom u svim igrama uopće, a kako smo imali priliku čuti na promociji igre u Modeni, postoji mogućnost da će igra s vremenom i optimizacijom koda dobiti nešto od izgubljenih opcija.

DNEVNO I TJEDNO Osnova Sport moda su tzv. Daily Race utrke, gdje se u pravilnim razmacima izmjenjuju zadane staze i automobili, dok su velika prvenstva otvorena u zadanim datumima i terminima i traže nešto ozbiljniji pristup satnici i organizaciji vremena

Scapes mod na trenutke djeluje nestvarno stvarno i oduševljava svakom novom lokacijom  

Ono što je najvažnije za online-only igru, a to je stabilnost online usluge i utrka, radi gotovo besprijekorno, spajanja i same utrke su iznimno kvalitetno balansirane, i jasno je vidljivo kako je desetljeće iskustva od pradavnih vremena GT4 Online igre i prvih online koraka za GT potrošeno da se sagradi robusna i stabilna infrastruktura kakvu Sport danas isporučuje svim svojim igračima. Vrijeme pred nama će pokazati da li se okretanje nove stranice za serijal Gran Turismo isplatilo i kako će globalna vozačka zajednica reagirati na GT Sport. Sasvim je jasno da ovim pristupom GT opet radi malu revoluciju u žanru, posebno na konzolama, i da riskira jako puno. Ovakav Gran Turismo svakako nije Gran Turismo kakav smo igrali i voljeli proteklih 20 godina, ali je i dalje upravo taj isti Gran Turismo, samo zreliji, konkretniji i okrenut onim virtualnim vozačima koji žele ulagati vrijeme i trud u razvoj svojih vozačkih sposobnosti, natjecati se protiv drugih vozača iz cijelog svijeta i graditi jednu posve novu priču. Ako rezultat toga bude rođenje nove, velike svjetske GT zajednice koja će se u godinama koje slijede redovno vraćati u GT Sport, sudjelovati u prvenstvima i stvarati posve novi Gran Turismo, znat ćemo da je Polyphony Digital po tko zna koji put u svojoj povijesti uspješno evoluirao cijeli žanr.

Cijelu recenziju Gran Turisma Sport pronađite u aktualnom broju Reboota (broj 47) koji je u prodaji do sredine prosinca.

ČEKAMO HRVATSKU Doznali smo kako na prikupljanju Scapes okoliša rade timovi u Europi, Americi i Aziji, a od naših susjeda trenutno su zastupljene Slovenija, Italija i Mađarska.

NOSTALGIJA BOLI Gran Turismo Sport donosi oko 180 automobila i dvadesetak staza, što je broj kakav u serijalu ne pamtimo još od prve igre. Kritike na nekadašnje tzv. “Standard” i “Premium” aute Polyphony je uzeo itekako ozbiljno i svi automobili u GTS-u su Premium, a sve staze su crtane i kreirane iz početka. Na žalost, to je značilo kako je puno staza i legendarnih automobila nestalo i kako u početku nećemo uživati u nekim klasicima, poput Trial Mountaina, Apricot Hilla i Grand Valleyja. Ostaje za vidjeti kojom brzinom i dinamikom Polyphony može proizvoditi sadržaje za GTS, a iskustvo i FIA licenca nam govore kako će naglasak vjerojatno biti na stvarnim stazama, pogotovo onima koje smo imali u GT6, a kojih nema u GTS – a popis je, nažalost, poprilično dugačak.

GRAN TURISMO SPORT VR GT Sport donosi podršku za PS VR, no dostupnu tek u zasebnom modu igre, gdje je moguće voziti utrke protiv jednog protivnika ili razgledavati automobila u virtualnoj garaži. Moramo priznati da obje PS VR funkcionalnosti izgledaju fantastično, ali zanima nas daljnja evolucija VR hardvera i mogućnosti koje bi GT Sport mogao isporučiti da ova generacija konzola ima jače procesore. Polyphonyju treba skinuti kapu za implementaciju VR tijekom utrke, jer je osjećaj prostora, udaljenosti, brzine i same vožnje jednostavno fenomenalan i s nestrpljenjem čekamo trenutak kada će snaga konzola biti takva da neki budući GT možemo voziti uz VR u utrkama s mnoštvom protivnika. Do tada, VR u GT Sport služi kao iznimno zabavno iskustvo za vlasnike PS VR sustava, koji će prijateljima moći pokazati kako to izgleda kada se u sumrak vozi Nürburgring iz kabine Mercedesa AMG GT3 i aktivno boji za vlastiti život. PS VR mod GT Sporta možete isprobati i na Reboot infoGameru, na centralnoj pozornici PlayStationa

FIA PRVENSTVA Na prezentaciji u Modeni službeno je objavljeno kako prva runda FIA prvenstva započinje u travnju 2018., a u kojoj će sudjelovati četrdesetak država čiji su nacionalni automobilistički savezi postali partneri FIA-e i Sonyja. Dok čekamo odgovor je li HAKS odlučio prekinuti desetljeće ignoriranja virtualnih esports natjecanja, hrvatski vozači branit će nacionalne boje u testnom razdoblju prvenstva koje traje dok ovo čitate, i sastoji se od nacionalnih kupova (gdje se natječe među državama iz kojih dolaze vozači) i kupova proizvođača (gdje se vozi za pojedinog proizvođača automobila). Početak pravog natjecanja u 2018. donijet će do kraja godine kontinentalna i svjetska prvenstva, a na kraju i prvog službenog Gran Turismo Sport prvaka svijeta, koji će sudjelovati na FIA godišnjoj ceremoniji za najbolje vozače na svijetu, uz rame svih svjetskih prvaka u stvarnom automobilizmu.