Dva mjeseca od izlaska igre i nakon nekoliko gameplay zakrpa, koje su očekivano donosile balansiranje igrivosti s posebnim naglaskom na nove funkcionalnosti u serijalu, stanje dugoočekivanog novog izdanja popularnog nogometnog serijala vjerojatno je u ovom trenutku najbliži onome što su dizajneri igre željeli ostvariti za ovu godinu. Zakrpe će neupitno stizati i tijekom cijele godine, s njima i manje izmjene igrivosti, ali možemo reći kako je ono što danas igramo ujedno i najbolji pokazatelj vrlina i mana FC-a 24. Kroz ta dva mjeseca i nakon nekoliko stotina odigranih tekmi (uz kraću pauzu za vrijeme sajma Reboot InfoGamer 2023 powered by A1, kada smo i fizički bili cijele dane na velesajmu) lako je bilo prepoznati sve novosti u serijalu, o kojima smo pisali još u srpnju, kao i spomenute suptilne izmjene u balansu koje su stigle kroz zakrpe.

PlayStyle

Na papiru najveća novost u serijalu srećom je i u zbilji element dizajna koji je naprosto nemoguće ne primijetiti. I ne mislimo samo zbog vizualnog pokazatelja koji je po defaultu uključen i prikazuje se ikonicom iznad igrača koji upotrijebi svoju najveću sposobnost koju prepoznajemo kao PlayStyle+, nego se radi o važnom elementu dizajna igrivosti. Osim toga, PlayStyle+ kao dio gameplaya koji je priređen samo za verzije igre na novim konzolama i PC-ju, svakako doprinosi stvaranju distinkcije među igračima najviše kategorije kvalitete.

PlayStyleovi svakako pomažu pri izboru željenih igrača i, važnije, benefiti se lako prepoznaju na virtualnom terenu

U tolikoj mjeri da ih želite maksimalno iskoristiti i graditi ekipu i taktiku oko takvih igrača odnosno oko te njihove ključne osobine odnosno kvalitete. Jer precizno odigravanje u prostor, ili ubačaj, ili uklizavanje, ili bilo koja druga osobina da ih ne nabrajamo sve, razlikuju se kroz nekoliko kategorija – kroz statističke ocjene od slabog do odličnog, pa je onda taj odličan pojačan s PlayStylom, ako ga promatrani igrač posjeduje, pa onda postoji i bolje od najboljeg – gotovo savršena osobina igrača koja se očituje kroz spomenuti PlayStyle+. Nema puno takvih igrača i ne moraju nužno biti nabrijani u svim ostalim kategorijama (kao uostalom i u stvarnosti), ali oni igrači koji ih imaju svakako ćemo lakše prepoznati na terenu. I znate što – uvjereni smo kako je sustav PlayStyleova postojao i ranije ali u nekoj manjoj formi i ovo izdvajanje kao važne kategorije sposobnosti igrača u jasno označenim vizualnim pokazateljima u “kartonu igrača”, kao i na virtualnom terenu za one najposebnije je, vjerujemo, nastavak logike razvoja igre zapisan prije nekoliko godina. Jer znate kako su neki igrači sličnih ocjena i ranije bili bolji od drugih pa smo uvijek vjerovali samo u testiranja i direktne zaključke iz igre a ne samo u čiste ocjene. Što se nas tiče – puno nam je draža ovakva transparentna opcija. Tim više jer je dorađenija i razvijena tako da se sjajno nadopunjuje na prošlogodišnji smjer razvoja igrivosti (AcceleRATE system ponajviše) po kojem ćemo moći iskoristiti vrline značajno većeg broja virtualnih nogometaša kakve smo nekada zapostavljali u ozbiljnijim tekmama i natjecanjima birajući isključivo meta igrače. Ukratko, zaključak je da su PlayStyleovi i top varijante odnosno PlayStyle+ definitivno donijele pozitivne promjene u igrivosti i taktičkoj pripremi, a samim time i u igrivosti gotovo svih modova igre. Suptilne nove animacije tako su dodatno došle do izražaja, a posebno nam je drago bilo prepoznati i nešto što nismo očekivali – a donosi novu snagu u igranju obrane – advanced defending.

WHIPPED PASS+ Zgodan indikator iznad igrača potvrđuje korištenje specijalnosti igrača, iako će preciznost i brzina ubačaja biti jednako dovoljni za prepoznati veliku učinkovitost Trippiera na bekovskoj poziciji, unatoč ispodprosječne brzine

Advanced Defending

Uz sve novitete koje EA SPORTS FC 24 donosi, u prvim tjednima igre najviše smo se oduševili opcijom Advanced Defendinga koja je dodana uz Tactical Defending i omogućava korištenje snage ponajviše obrambenih igrača pravovremenim pritiskom tipke. Uspješno izvođenje rezultirat će najčešće postavljanjem cijelog tijela između suparnika i lopte ili barem potezanjem i sprječavanjem driblinga. Cijeli niz igrača (Süle prvi pada na pamet) s ovom mogućnošću odjednom postaju značajno korisniji, baš kao što smo prošle godine konačno mogli iskoristiti prednosti nekih igrača koje ranije nismo mogli uz AcceleRATE system i brzinu kojom su “lenghty igrači” stizali pokrivati prostor. Dakle mislimo na ograničeni broj najvažnijih karakteristika igrača koje su se u ranijim verzijama igre koristili u izračunu brzine pa tako, primjerice, dužina koraka u trku, snaga i slično tada nisu bili važni. Advanced defending je u prvih mjesec dana igre bio

Advanced defending je najveća neočekivana novost u gameplay segmentu, na razini Lenghtyja prošle godine

možda i najvažnija promjena u igrivosti jer je onima koji su je ispravno koristili donosila (pre)veliku prednost iskazanu ponekad i nerealnim animacijama naglog i prevelikog koraka samo da bi se ostvarilo otimanje lopte suparniku. Nekoliko zakrpa kasnije, ta naglašenost u igrivosti ali i neželjenim animacijama je smanjena, dovedena je u razinu toga da ćete u ekipi imati najvjerojatnije jedno, eventualno dvoje igrača(ica) s kojima se uvijek isplati igrati na tu opciju, bez obzira na rizik krivog timinga ili čak prekršaja u neželjenom području. S takvim igračima je još uvijek najsigurnije napadati suparnika jer je najmanja šansa za prekršajem, dok drugi ipak trebaju biti korišteni na drukčiji način – ovisno o njihovim sposobnostima. Primjerice oni s PlayStyleom Intercept, sami će češće presijecati loptu pa je na vama “samo” da ih uvijek držite u blizini željenog područja obrane odnosno da ne srljate u presing ili da ih udaljavate od područja određenog taktičkim planom. A tu je i nekoliko drugih, vrlo korisnih PlayStyleova za obranu koje se isplati imati aktivne u ekipi kroz igrače kojima su oni najveća snaga. Taktički izbor igrača zaista nikad nije bio raznovrsniji i to je možda i najveća novost ovogodišnje verzije igre. Usput, nismo spomenuli kako je i AcceleRATE system dobio nadogradnju pa je sada više kategorija igrača u kojima sada imamo i Mostly Lengthy/ Explosive ili Controlled Explosive/Lengthy.

GUERREIRO nije brz, nema ni posebne ocjene za šut i obranu, ali svejedno je koristan u nekim situacijama na lijevom krilu zbog nekoliko PlayStyle osobina, posebice one najvažnije označene zlatnom bojom i plusom – Tiki Taka+. Njegova proigravanja “iz prve” su vrlo precizna, pogotovo ako su kratkih relacija. Idealno za kreirati prilike na krilu za nekog brzog igrača.

Evolution

Razvoj igrača kroz zadatke nije novost u serijalu i u prošlosti se često koristio kroz sezone kao najvažniji promocijski faktor tog razdoblja igre. Naravno da se za inspiraciju koriste natjecanja iz stvarnog života i bilo je za očekivati kako ćemo slične serije igrača imati i u FC-u 24. No tu je i novost koja će se svidjeti mnogima – nama svakako jest.

Evolucija igrača ima potencijala postati moćan alat u razvoju ekipe, ali dojma smo kako će biti “obuzdan” zbog balansiranja drugih opcija nabavljanja novih kartica

Evolucija igrača odnosno mogućnost da se određeni igrači po našem izboru učine boljima uz manje/više klasične zadatke (pobijedi određeni broj utakmica s tim igračem u ekipi, ili nemoj primiti zgoditak s tim igračem u ekipi i sl.) svakako je interesantna i nerijetko dosta korisna opcija u pojačavanju ekipe. Ograničenja postoje i najviše se odnose na pojedinačnu opciju “evolucije” koja se korištenjem troši. Tu su i vremenski rokovi u kojima se pojedini tier evolucije igrača mora odraditi, uz napomenu da se ne može više igrača istovremeno poboljšavati. Također, onako kako smo i pretpostavili, poboljšanja igrača neće biti moguće ručno birati nego su unaprijed zadana, no uglavnom su u smjeru koji bi i očekivali za igrača kojeg želimo unaprijediti. Najčešće ćete unaprjeđivati one igrače koji vam se zbog nečega svide, pa će ovaj proces u konačnici dovesti do jačeg vezanja s određenim igračem odnosno igračicom. No znate kako je to u Fifi, odnosno FC-u, nema tog igrača koji će biti toliko dobar da ga neće biti nužno promijeniti boljim, jer kako vrijeme prolazi tako je i ponuda kartica igrača sve bolja. Ah, vječita borba s emocijama, pogotovo kad igrače treba mijenjati u nekoj SBC ponudi ili nedajbože prodati ih za virtualne kovanice.

ANIMACIJE odigravanja od prve kod onih igrača koji to znaju (PlayStyle Tiki Taka) pozitivno će iznenaditi prirodnim animacijama tijela i preciznom putanjom lopte, pogotovo kada ih gledate usporene

The Machine that goes PING!

Kako sve dojmove o igri izvlačimo iz igranja moda Ultimate Team, očito je kako nam je iznimno važno imati kvalitetno online iskustvo. A ono je… onako, toplo/hladno i samo povremeno vruće. Stvar je u tome da s onlineom nikad niste sigurni – kada se dogodi problemi s lagom prvo što ćete pomisliti je brzina internet veze. Potom i koliki je ping. Pa je li stabilna veza odnosno ima li previše prekida u prijenosu podataka. Je li do našeg hardvera ili do internet providera, a možda i do naše lokacije. U konačnici, možda su i serveri igre u tom trenutku u problemu… Ukratko, puno toga može biti problem u tom dvosmjernom kanalu informacija kojim bi svjetlosnom brzinom trebao putovati input/output naših kontrola i kontrola suparnika s “druge strane žice”.

Mogućnost stvaranja Ultimate Teamova s nogometašima i nogometašicama u kontekstu igrivosti zapravo je proširenje baze igrača

Shodno tome prenijet ćemo vam naša iskustva, a zaključke izvucite sami. Daklem – s Fifom 23, u kombinaciji: hibridna optika (optika do zgrade, coaxijalac u zgradi), ruterom od providera u bridge modu te našim ruterom (Asus RT-AC66U B1) s otvorenim portovima i prilagođenim QoS-om za gaming, te dakako s konzolom spojenom ethernet kabelom na ruter – u prvih pola godine igrali smo online tekme uglavnom bez većih problema i laga. Ako je vjerovati igri i pokazatelju kod matchmakinga, ping nikad nije išao iznad 30ms, odnosno, ako je i išao, naprosto se nismo spajali nego smo tražili novog protivnika. Veza je nerijetko išla i ispod 20ms pinga. Međutim, nešto se dogodilo nakon jedne od ljetnih zakrpa pa je u drugoj polovini godine i s istim postavkama i hardverom pokazatelj pinga u igri bio gotovo uvijek viši, a trzanja u igri sve češća. Sličnu situaciju smo imali u redakciji, dakle na drugoj lokaciji, s drugim ruterima (također Asus) i jednako dobrom vezom (gigabitna optika). U međuvremenu smo promijenili internet providera, veza je čista optika, gigabitna brzina DL-a i pola gige UL-a, ISP-jev ruter u bridgeu, a naš s postavkama za gaming. Prije toga smo probali i s ruterom od providera (Nokia, neloša) kao glavnim ruterom uz iste rezultate. Ništa se nije promijenilo a došla je i nova igra odnosno FC 24. S njime i novi porast pinga koji je nemirniji, odnosno više skače s malih na velike vrijednosti pri istoj vezi. I ne radi se o izoliranim slučajevima. U samoj igri to rezultira s povremenim trzanjima koji baš znaju izbaciti iz takta i koncentracije. Nije to slučaj u svakoj tekmi, ali i jedna od deset veza (koje smo sami izabrali po pokazateljima u matchmaking izborniku!) koja radi takve probleme je jedna previše. Inače nam nisu jasne koristi od prikaza kvalitete veze prije početka tekme. A dogodilo se i nekoliko dana (neovisno o dobu dana i noći) iznimno loših veza kada je bilo teže odigrati tekmu bez laga nego odigrati barem jednu tekmu bez neželjenog trzanja (i smanjenja broja algoritama važnih za igrivost). U trenutku pisanja ovog teksta, situacija je srećom bolja ali još uvijek nešto slabija u odnosu na Fifu 23. Možda je i do novih elemenata igrivosti, pa i vizualnih pokazatelja (koje smo sve pogasili upravo u želji da isprobamo sve opcije, uključujući i gašenje cross-playa), no situacija nije idealna. I naglašavamo kako je to u našem slučaju i kako ne možemo sa sigurnošću znati je li do servera igre ili do naše opreme i veze. No, morali smo sve navesti u detalje jer je nešto što nas očito smeta i zapravo nam je najveća zamjerka u igranju koja, srećom, nije izražena cijelo vrijeme.

OPTA i druge sportsko analitičke kompanije svojim podacima korišteni su u stvaranju autentičnog izdvajanja sposobnosti stvarnih nogometaša i nogometašica. Dosta uspješno, ako se nas pita.

Novi automatizmi

Naši prijatelji, dugogodišnji igrači PES-a, nakon dugo vremena vratili su se organiziranom igranju – ovog puta FC-a 24. Uživaju u otkrivanju razlika u serijalima ali i mnogobrojnim novostima na koje nisu navikli pa i očekivati od nogometne igre. Razina detalja i mogućnosti s kontrolama te posljedično upravljivosti virtualnih nogometaša je, bez ustručavanja to možemo reći – nikad veća. Dok smo razmišljali o tome uhvatili smo se u promišljanju što smo sve morali ubaciti u automatizme prošle godine, te kako opet imamo novih momenata u promišljanju i kontrolama s FC-om 24. Prije svega zbog PlayStyleova+ koje uvijek poželite iskoristiti na terenu u pravoj situaciji pa do advanced defendinga kao najveće neočekivane novosti u igrivosti. Za ispravno korištenje svakako je bilo potrebno puno tekmi i metoda isprobavanja, a danas smo pak dojma kako nam je korištenje otišlo i previše u automatizam, odnosno da ga u opuštenim seansama igranja koristimo i s igračima s kojima to nema smisla raditi. Sve dok se ne fokusiramo i vratimo u natjecateljski mod promišljanja svakog poteza – što i nije lako i čini profi igrače boljima od velike većine (i nas samih). S druge strane apsolutni je gušt kada ste u tekmi s boljim protivnikom i skužite kako napeti držite koncentraciju do zadnje minute drugog produžetka nakon što ste okrenuli rezultat u svoju korist. Tada igrivost novog FC-a dolazi do potpunog izražaja i pokazuje svoje najbolje lice. A ono je zaista najbolje do sada, bez obzira na to što će i dalje ponekad pokazati i svoju manje savršenu stranu koji su najčešće produkt disbalansa ili naprosto nesavršenosti gameplay dizajna i pokretača. No to je kao da ciljano tražimo nedostatke samo da bi ih pronašli. A iskreno, ne vidimo smisao u tome dok ovako uživamo. Samo neka potraje što duže.

Recenzentski primjerak osigurao izdavač.

GREALISH nije brz, ali PlayStyle+ PRESS PROVEN omogućava mu najbolju moguću kontrolu lopte uz kontrolirani sprint. Idealno za raditi nered na krilu te potencijalni cut-back.

KAD PING kaže da je sve u redu… zloćo prevrtljivi

NEMA VIŠE TROŠENJA KARTICA za promjenu pozicije igrača nego će se ona promijeniti automatski, ako je tom igraču izabrana pozicija jedna od njegovih/njezinih preferiranih

ONO KADA DOPUSTITE SUPARNIKU da nosi svoje dresove, samo kako bi ponovno uvidjeli da ste mazohisti jer nemali broj igrača bira tamne dresove za obje garniture. Najbolji lijek, prepisan s Grunfove majice, je – za liječenje frustracija najbolje je zabiti što prije.

NEOBAVEZNE SCENE koje dojam čine potpunijim. Produkcijska snaga serijala.

TOTAL CHEMISTRY se slaže slično kao i do sada, samo se kod nogometašica treba računati da lige iz istih zemalja nisu iste jer se radi o različitim organizacijama

CLAIM ALL IN GROUP Konačno skupljanje nagrada odjednom, ali nije sve tako krasno jer radi se tek o grupi nagrada pod istom kategorijom, dok će otvaranje “vrećica” i dalje biti dosadni proces, pogotovo kad se radi o kozmetici za koje se animacija otvaranja ne može prekinuti

LAKO SE NAVIKNUTI NA BOLJE pa smo dojma kako smo se brzo naviknuli na benefite tehnologije HyperMotionV iako se i dalje, nakon nekoliko stotina tekmi, znamo iznenaditi ponekim potezima igrača koji izgledaju snalažljivo ali i uvjerljivo

EVOLUTION Zgodan dodatak u stvaranju najbolje ekipe i povezivanja s nekim igračima. Sve do iduće ozbiljnije prilike za još boljeg igrača.

DE BRUYNE je odličan izvođač slobodnih udaraca ili udaraca iz kuta. Ali nije najbolji, jer njegov PlayStyle+, odnosno forte, su brza i precizna proigravanja u prostor te lopte s rotacijom (Incisive Pass+). No postoji i onaj baš za slobodnjake i zove se Dead Ball, kojeg De Bruyne također ima, ali samo jedan može biti najveće kategorije označeno plusom.

I OSTALI MODOVI IGRE koristit će maksimalno PlayStyleove u dizajnu igrivosti