FC24 je zapravo kraće od FIFA24

Osim što je neupitno kako je skraćeno ime nove igre kraće, novosti po pitanju novog izdanja EA-ovog zlatnog serijala nogometne simulacije zapravo su dosta veće od očekivanog. Naime dok smo jednim dijelom očekivali kako će EA uložiti velike resurse u još bogatiju prezentaciju igre (sa svim licencama koje ionako nisu imali veze s organizacijom FIFA) kako bi na sebi svojstven način najavila promjenu imena dugovječnog serijala, s druge strane činilo se logičnim da se iznimno uspješna formula igre i posebice najigraniji mod igre Ultimate Team dramatično ne mijenjaju (osim uobičajenih godišnjih osvježenja). Ipak, uz nekoliko zanimljivih promjena u igrivosti, o kojima ćemo svakako pisati u idućim danima i mjesecima po novim saznanjima i svakako po izlasku igre, želimo skrenuti pozornost na najave iz EA tima koje se čine kao najveće u novijoj povijesti ovog serijala.

HyperMotionV za dobrobit igračima i developerima

Sjećate li se kako smo prije više od dvije godine prvi put iz EA tima čuli o kompliciranom snimanju pokreta igrača (motion capture) tako da su posebna odijela obukli svim igračima na unajmljenom nogometnom terenu, pa potom i snimali njihove kretnje – kako pojedinačne tako i timske. Snimljene materijale potom su koristili u optimiziranju dizajna igrivosti u cilju autentičnosti pokreta ne samo igrača nego i cijelog tima – kako u napadu tako i u obrani.

Evolucija kartica u Ultimate Teamu je doslovce to – evolucija igrača

Taj skupocjeni proces omogućio im je iskorak u igrivosti, no i dalje je bio ograničen ipak umjetno stvorenim uvjetima tekme. Ovaj put stvari zvuče značajno primamljivije (barem na papiru) – kako nama igračima tako i developerima koji imaju puno bolji izvorni materijal (a i izdavaču koji ne mora plaćati troškove nestudijskog mo-capa). Naime nova tehnologija im omogućava korištenje snimaka tekmi iz stvarnog života. I to natjecateljskih – tako su iskorištene snimke više od 180 utakmica iz muških i ženskih natjecanja poput Lige prvaka, Premier League te LaLige da se ovom naprednom tehnologijom ″kopiraju″ potezi igrača, ali i timova u igru. Laički rečeno. Da dodatno pojednostavimo – to znači kako bi konačni prikaz onoga što vidimo i igramo trebao biti još bliži stvarnom, autentičnom doživljaju kojeg imamo dok gledamo te igrače u TV prijenosima. To su sve one finese u pokretima nogometaša na koje ne obraćamo toliku izravnu pažnju dok gledamo prijenos, ali podsvjesno prepoznajemo igrače čak i kad ne vidimo broj ili njegovo ime na dresu (znate ono kad vas nervira što TV komentator ne prepoznaje igrača po pokretu nego koristi fizički izgled kao metodu prepoznavanja – no vi uvijek znate tko upravo vodi loptu?). Što nas navodi na sljedeću važnu stavku igre koja omogućuje prepoznatljivost nogometaša.

LICENCE? Bez brige, kao da poručuju iz EA-a. FC24 donosi više od 19000 licenciranih igrača u više od 700 timova s više od 100 stadiona i više od 30 liga.

Opta i PlayStyles+ omogućavaju prepoznatljivost

Kao što smo već napisali, sve to zvuči jako dobro na papiru, a dopustit ćemo još malo vremena za odmjerenost prema ushićenju prije nego odigramo najmanje stotinjak utakmica. S druge strane, treba naglasiti kako je FIFA 23 donijela, barem po nama, veliki pomak u značajno boljem naglašavanju kvaliteta pojedinih nogometaša i u većem rasponu nego ikada prije. Mislimo na one igrače koji nisu nužno top tier kategorije, ali su im blizu, a ponekad čak niti to.

Umjesto mo-capa korištene su snimke pravih natjecateljskih utakmica

A volimo ih zbog xy razloga i silom želimo u ekipi – dok smo ranije sami sebe uvjeravali da to ima smisla (a nije imalo), u još uvijek aktualnoj verziji igre zaista ih i možemo koristiti i biti kompetitivni u najvišim divizijama. Diverzifikacija kvalitete nogometaša je ključna u autentičnosti nogometne simulacije, a opet, nužno je omogućiti nama igračima da ih optimalno koristimo i iskoristimo u stjecanju prednosti pred suparnikom. EA Sports u tom pogledu po svemu sudeći radi dodatna poboljšanja uz pomoć analitičkih podataka nogometaša koje dobavlja preko Opte i drugih sportsko analitičkih kompanija. Drugim riječima – podaci iz stvarnog života o pojedinim nogometašima, a mi se nadamo kako će ih biti puno više od onih koji spadaju u crème de la crème. Odnosno da će stilovi nogometaša (PlayStyles+) zaista i biti prepoznatljivi i kada zagrebemo i malo dublje iz kace zlatnih kartica. Mi bismo rekli kako je dovoljno nastaviti u smjeru kojim su krenuli s aktualnom verzijom igre. To bi bio top. A kad smo već krenuli u smjeru komentiranja najigranijeg moda igre, Ultimate Teama, spomenimo dvije najveće novosti:

Razvoj kartica i nogometašice u UT-u

Koliko puta ste poželjeli nekog omiljenog igrača dodatno poboljšati u određenom segmentu igre? Ne trebate odgovoriti, poznato nam je koliko – nemalo. E sad, prije nego skočimo iz stolice pri pomisli kako će FC24 nuditi upravo spomenuto, treba računati na sljedeća ograničenja:
– samo određeni igrači (kartice) će biti moguće dodatno razvijati, te
– dok će biti moguće poboljšati određene sposobnosti, ukupne ocjene pa čak i PlayStyle, točno koje su to sposobnosti gotovo sigurno neće biti nama na izbor, nego dio zacrtanog puta razvoja igrača kao nagrada za rješavanje zadanih ciljeva.
Ipak, čak i uz spomenuta ograničenja radi se o jednoj od većih promjena u modu Ultimate Team nakon dugo vremena. Korak prema tome da mi igrači imamo više mogućnosti u stvaranju timova koji ne samo da će više odražavati naše poimanje nogometne igre, nego i posljedično veće raznolikosti među online timovima. Koji, još uvijek, htjeli mi to priznati ili ne, izgledaju ponekad kao copy&paste ekipe. Doduše, FIFA 23 zaista je učinila stvari puno ljepšima i raznolikijima nego što je to bilo ikad prije.
Druga velika promjena koja nas očekuje u FUT-u je proširenje baze FUT nogometaša s nogometašicama. Dio igrača će reći kako se radi o kontroverznoj odluci, no ako stavimo sa strane sve filozofske/tjelesne/rodne pretpostavke i stavove i pogledamo na mogućnosti koje se nude – odgovor bi uvijek morao biti pozitivan. Jer dobit ćemo mogućnost još osobnijeg stvaranja momčadi, s igrači(ca)ma koje volimo i cijenimo, stvaranja raznolikijih ekipa i u konačnici osjećaja kako smo sve učinili da stvorimo najbolju momčad koja reprezentira ″naš nogomet″ (iako se to nikad zapravo ne dogodi i u svakom novom objectivu ili SBC-u vidimo nove prilike). Kemiju među igrači(ca)ma ćemo i dalje razvijati na isti način spajanja ih po klubu/ligi/nacionalnosti, a najavljene su i Icon kartice za nogometašice.

SALTO MORTALE? Zlobnici će reći kako uvrštavanje nogometašica u UT ekipe nije odraz realnosti, ali zašto je to važno do vraga i bestraga? U konačnici – samo igre ponekad pružaju nezamislivo.

Promjene koje bi to zaista trebale i biti

Sve navedeno već nam se i na papiru čini kao nešto što će značajno promijeniti, ili barem nadograditi dosadašnje iskustvo serijala (s napomenom da se radi o verzijama igre za PC, PS5 i Xbox S/X). Zapravo, godinama naviknuti od svih PES-ova i Fifi da prvo što tražimo u novoj inačici su nove animacije i sitna poboljšanja u igrivosti koje igru čine još boljom od onoga što bi sigurno igrali i dalje da nema nove verzije, teško je ozbiljno shvaćati razne najave o poboljšanjima uljepšane superlativima i pametnim nazivima koje opisuju neku novu tehnologiju koja će dramatično poboljšati igrivost. Ipak, čini se kako EA s prelaskom na novo ime za svoj uspješni serijal želi ostaviti malo dublji trag u povijesti serijala – kao da su neke ideje, koje su možda bile spremne i ranije, sačuvali za ovu sezonu i prelazak na ″novu eru″ i FC24. Ako uspiju u tome, svako dodatno poboljšanje u vidu novih animacija, novih licenci, modova igranja ili poboljšanja u postojećim činit će se kao bonusi. Dodatni razlozi da se slavi ono najvažnije – a to je igrivost. A ona proizlazi iz promjena i smjera razmišljanja koji u EA timu pokazuju već s aktualnom igrom FIFA 23, a koje se po dosadašnjim najavama i te kako nadograđuju pa i šire u smjeru koji bi mogao biti presedan ne samo za ovaj serijal nego i sportske simulacije općenito. Kraj rujna čini se tako blizu.

EA Sports FC24 dolazi u prodaju 29. rujna za PC, PS5, PS4, Xbox X/S, XOne te Switch.