Studio Team Asobi iz Tokija prošao je nekoliko kategorija rasta i od divizije unutar Sonyjevog razvojnog tima Japan Studio, prije nepune dvije godine postao odvojeni studio s više od 60 zaposlenika. U svojih dvanaest godina postojanja bili su i još uvijek su jedni od najboljih promotora PlayStationa i novog mu hardvera te njegovih novih funkcionalnosti koje nama igračima prezentiraju na najbolji način – kroz igranje. Počeli su s kolekcijom mini igara proširene stvarnosti The Playroom, koje su koristile tada potpuno novi hardver u vidu kontrolera Dual Shock 4 i kamere PlayStation Camera. Zapravo, možemo se odmah i ispraviti jer dio ekipe studija, uključujući i kreativnog direktora Nicolasa Douceta, već je skupio iskustvo u razvoju igara koje koriste PlayStationovu kameru, konkretno EyeToy iz vremena PlayStationa 2. Potom je stigao PlayStation VR a ekipa na čelu s Nicolasom proširila je fokus s proširene na virtualnu stvarnost s VR igrom ASTRO BOT Rescue Mission, za koju smo u Rebootu broj 56 (ocjena 9/10) rekli i da: “vizualnim i tehničkim izvođenjem oduševljava, izazovom i sadržajem privlači a inovativnošću zadivljuje“, kao i: “ovo je novi standard koji će budući platformeri morati pokušati nadmašiti” misleći pri tome kako igra novu tehnologiju i VR okruženje koristi u svoju korist i radi iskorak u odnosu na općeniti dotadašnji doživljaj igara tog žanra. Svoj talent Team Asobi nastavio je pokazivati i dokazivati s besplatnom igrom Astro’s Playroom koja je ujedno postala i vjerojatno najbolji tech demo nekog novog hardvera. Predinstalirana na konzoli PlayStation 5 i dan danas nas podsjeća na mogućnosti konzole te posebice kontrolera DualSense. Speedrunovi i proširenja produžili su vijek ove igre koja ima manji opseg sadržaja od klasičnih platformera iliti onoga što kolokvijalno nazivamo “punom igrom”, ali idealno služi kao najava onoga što dobivamo s “prvom pravom punom igrom” ovog tima iz Tokija – Astro Bot.

RAZINE SU POSEBNO VELIKE kada igrate kao mali miš i sve dimenzije postanu po nekoliko puta predimenzionirane.

Kvantiteta uz kvalitetu

Ovaj međunaslov najkraći je opis odnosno odgovor na pitanje jesu li autori iz studija Team Asobi uspjeli s Astro Botom, računajući na opseg posla kojeg su imali i na potencijalni strah od manjka kreativnosti koji su igrači mogli imati (mi svakako jesmo) prije izlaska igre. Imamo više od 1000 slika snimljenih iz igre i barem nekoliko desetaka situacija koje bi s oduševljenjem podijelili s vama, ali kako to učiniti a da vam ne pokvarimo gušt otkrivanja? Jer vjerojatno i najljepša stvar kod igara, a posebice onih s originalnim idejama, je samo istraživanje i iznenađenja koja dolaze s nekim novim iskustvom u igrama ili naprosto u otkrivanju neke nove ideje, zgodne anegdote ili reference te podsjećanja na neka ranija iskustva. A sve to nalazi se u Astro Botu kojeg je iznimno lako preporučiti – radi se o generacijskoj igri koja će označiti eru konzole PlayStation 5.

Astro Bot ima moć da vas nasmije i kad vas protivnici dohvate, jer to čine na dovitljiv način

Pametnim dizajnom razina koje se mogu podijeliti na one istraživačke, prilagođene praktički svakom uzrastu, do onih posebnih, nerijetko kraćih ali značajno težih, koji će ponuditi prave izazove svakom okorjelom ljubitelju platformera, Astro Bot nudi zabavu za vjerujemo sve uzraste igrača. I nevjerojatno je koliko puta smo se nasmijali sebi i igri kako nas je opet nasamarila u prolasku neke dionice razine, ovaj put na novi način. Pogotovo u onim kratkim i posebnim razinama namijenjenim igračima željnim izazova. Jedva čekamo najavljena proširenja sadržaja te speedrunove odnosno lov na najbolje vrijeme među prijateljima kao što smo se natjecali u Astro’s Playroomu. I da još jednom ponovimo, za svaki slučaj – ako ste u nedoumici i najviše vjerujete svojim očima/prstima/ušima odnosno doživljaju – odigrajte Astro’s Playroom ako posjedujete PlayStation 5. I očekujte više, mnogo više.

FUNGUS HEAD Koristan savjet, upamtit ćemo

Sve nadalje je spojler, koliko god se trudili to izbjeći

Koncept napretka kroz igru sličan je onome iz Astro’s Playrooma. Iako se, po riječima direktora igre u intervjuu objavljenom u časopisu Edge, raspravljalo o otvorenom svijetu (pri čemu nam na pamet pada Super Mario Odyssey), od toga se odustalo u korist kontroliranih razina i želje da se s njihovim različitim težinama osigura veliki raspon izazova za igrače. O ukusima možemo raspravljati, pa i o tome kakav bi Astro Bot bio u otvorenom svijetu, ali u ovom trenutku naše mišljenje je kako za to uopće nema potrebe jer igra sada funkcionira sjajno.

Najkraći opis je kako je Astro Bot barem četiri puta veći od Astro’s Playrooma, ali najmanje u proporcionalnoj količini kreativan

Kontrolirane razine donose svoje prednosti u dizajnu i razvoju igre i to je Team Asobi znalački iskoristio. Količina detalja koje pronalazite u igri, pa i onih koje vam u trenutku padnu na pamet i kako bi bile zgodno vidjeti ih u igri, samo da ih nekoliko sekundi kasnije i doživite, je iznimna (lišće, matice, žirevi ili pixeli u razinama koje izgledaju kao Minecraft, pa povijanje napuhane patke po kojoj skačemo ili mjehur od sapunice dok smo u smanjenom i lakšem obliku, zatim one situacije koje pretpostavljaju drukčiju fiziku poput težine u vodi kada koristimo rukavice s metalnim federima kao poboljšanjem na određenoj razini pa moramo jače plivati i zamahivati kako ne bi potonuli jer su dizajneri naravno iskoristili situaciju kao što to čine uvijek pa vas na dnu čekaju šiljci kao odbor za doček… situacija je mnoštvo). I to sve izvedeno je s preciznim kontrolama, iznimnog tehničkog izvođenja i nerijetko toliko zarazne glazbe da ako skrenete pozornost s TV ekrana vidite ukućane kako plešu (iz iskustva). Usput, glazba idealno prati dinamiku igre i navodi nas na pitanje zašto neke druge igre nepotrebno resetiraju glazbu svakim novim igranjem od određenog checkpointa – Astro Bot i njegova neprekinuta glazba pokazuju kako i sitne dizajnerske odluke mogu puno značiti u iskustvu igranja.

USPORAVANJE VREMENA pružit će puno interesantnih situacija za snimiti screenshot.

I još (ne)potrebnih informacija

Kao u Astro’s Playroomu, skupljene botove i puzzle koristite u razini koja služi kao glavni hub ili muzej. Tu ćete sklapati (naravno kroz mini igru, i kao i uvijek s korištenjem funkcionalnosti DualSensea) skupljene (zapravo osvojene) dijelove konzole koje je na početku igre zločesti tuđinac (zgodno zelene boje) uništio i razbacao po planetima. Njih pedesetak (s još više razina).

Ovo je generacijska igra koja će označiti eru konzole PlayStation 5

Od tri stotine botova njih pola ima reference na igre iz povijesti PlayStationa koje ćete prepoznati, nasmijati im se a možda i osjetiti nostalgiju zbog jedinstvenog iskustva kod prvog igranja određene igre koje autori nerijetko koriste za prikaz (primjerice Psycho Mantis iz MGS-a s kontrolerom na podu). Neke igre bit će i značajnije iskorištene pa će razine poprimiti oblik referentne igre ili će naš robot-junak dobiti sposobnost odnosno oružje lika iz igre na koju se Astro Bot referira u toj razini. To su sve veliki hitovi iz svih generacija konzola PlayStation i vjerujemo kako će ih prepoznati i najmlađi među nama, no to ne znači da ćete imati problem prepoznati i svih 150 botova koji su inspirirani nekom igrom iz bogate povijesti PlayStationa. Pogotovo ako ste iskusniji igrač koji je prošao sve generacije. Dodali bi i da je u tome i smisao ovih referenci i osjećaja pripadnosti i prepoznavanja dok ih otkrivate te zatim i (skupljenim novčićima) kupujete dodatne predmete i aktivnosti vezane za spomenute igre koje potom možete vidjeti “izložene” na glavnoj razini.

Igra je spoj čistih, dobrih i pozitivnih emocija unatoč ponekad i velikim izazovima

Inače, botove i puzzle te dodatne razine možda ne uspijete pronaći u prvom prolazu razine, ali pri svakom novom igranju moguće je na početku razine kupiti pomoć u vidu letećeg robotića koji će senzorom pokazati u smjeru neistraženog područja – jednom kada budemo u blizini još nepronađenog bota, puzzle ili tajnog portala. U svakom trenutku jasno je što potencijalno niste pronašli u svakoj razini te ćete eventualno u glavnom izborniku, dok upravljate Dual Speederom i birate razine, možda trebati malo istražiti okolinu da biste pronašli nešto novo. No i u tim situacijama svaki će iskusniji gamer prepoznati kako bi i gdje nešto moglo biti skriveno. Astro Bot, kao i prijašnje igre studija Team Asobi, svoju težinu i dugotrajnost ne ostvaruju kroz postavljanje nemogućih prepreka, potpuno zaguljenih protivnika ili pretjerano skrivenih prolaza. To pak čine količinom sadržaja te mnoštvom zgodnih ideja, pa i onih koje na prvom igranju ne prepoznate ali po otkrivanju sami pomislite kako je nešto lukavo pa i logično skriveno.

KOŠ U POZADINI nije tu samo radi ukrasa i naravno da je moguća interakcija, kao i s većinom drugih stvari koje pomislite dok igrate neku razinu.

DualSense opet briljira

Podražaji kontrolera DualSense i dandanas mogu nas iznenaditi kada kontroler i njegove mogućnosti iskoriste talentirani ljudi. Osjetiti točno po kakvom materijalu se krećemo samo dodirom trigera, uz specifičnu vibraciju i neizbježni zvuk iz kontrolera, iskustvo je koje se ne može ispravno opisati, ali se može usporediti s onim iz Astro’s Playrooma. I dok dio takvih situacija podsjeća na spomenutu igru, mnoštvo je i novih koje dodatno podižu kvalitetu i originalnost Astro Bota. Naši mladi gameri komentiraju: “kao da smo u igri”, iako imaju desetak platformera i avantura odigranih do kraja i nisu bez iskustva. Inače, zanimljivo je kako je studio pri razvoju igre prvo odabrao mali tim samo za istraživanje svih raznih načina iskorištavanja kontrolera te su tek onda, i to kroz selekciju, izabrali najbolje koje su iskoristili u igri.

Dok ovo pišemo, pjevušimo jednu od glazbenih tema iz igre

I kad već spominjemo kontroler – Dual Speeder, kako se zove letjelica na kojoj Astro leti s planete na planet i prevozi druge botove, još jedna potvrda promišljanja studija kako iskoristiti bogati izvor inspiracije i spojiti u kreativu igre, ali i šire. Jer ushit koji je pravi fizički kontroler identičnog izgleda postigao kod većine publike potvrđuje da dobre ideje mogu pasti i na plodno tlo. Ne sumnjamo kako će prodaja Dual Speedera, koji u prodaju dolazi kad i igra, biti značajna. Na kraju, ili na početku, Team Asobi iznova pokazuje kako se jako dobro snalazi u svijetu kojeg je osmislio i kojeg još uvijek osmišlja sa svojom “prvom pravom, odnosno velikom igrom”. Novi sadržaji već su najavljeni i prije nego je igra došla u prodaju, a prelazna igra odnosno Astro’s Playroom, pak će imati specijalnu proslavu i odbrojavanje prije samog početka prodaje Astro Bota. Sve u Astro svijetu ima smisla i sve je u pozitivnom tonu. Astro Bot je posebna igra za posebnu policu naše gamerske zbirke.

UHVATI ME ZA… Majmunčići iz Ape Escapea oduvijek su bili vrckasti i prilično snalažljivi u skrivanju i izbjegavanju mreže.

MJESTO ZA SLIKANJE, jedno od mnogobrojnih.

ASTRO COLOSSUS Ponekad vidimo legendarne igre u svemu, pa tako i u Astro Botu, iako to ne znači nužno da su u ovom slučaju autori ciljano htjeli podsjetiti na Shadow of the Colossus. Ili ipak…