2018. godinu vlasnici i fanovi Sonyjevih konzola, a i industrija videoigara, zauvijek će pamtiti kao jednu od izrazito dobrih po pitanju AAA PlayStation ekskluziva. Godina je to u kojoj su u razmaku od samo pet mjeseci na PlayStation 4 stigli i God of War i Marvel’s Spider-Man – dvije od nekoliko najznačajnijih i najuspješnijih Sonyjevih ekskluziva u recentnijoj povijesti. Zgodno je stoga primijetiti kako je 2022. godina za Sony još spektakularnija od te uspješne 2018., ali ne po pitanju novih ekskluziva za PlayStation 5, već u ovom slučaju u sferi novijeg poslovnog plana širenja na tržište PC igara.
Otkako su krenuli s portanjem najvećih PlayStation igara na PC u kolovozu 2020., dosad su svjetlo dana na računalima ugledali hitovi Horizon Zero Dawn, Days Gone i God of War. Gledajući u blisku budućnost, poznato je da na Steam i Epic Games Store na jesen dolazi i Marvel’s Spider-Man: Miles Morales te kasnije tijekom godine i Uncharted: Legacy of Thieves Collection, no dok čekamo Drakea i Milesa, upravo sada vrijeme je za originalni Marvel’s Spider-Man koji u remasteriranom izdanju na PC stiže 12. kolovoza.
Dakako, portanje PlayStation igara na PC nije nimalo lagan posao. Svjedočili smo tome i kroz igre Horizon Zero Dawn i Days Gone koji po dolasku na PC nisu bili savršeni, svaki sa svojim tehničkim teškoćama. S druge strane, PC izdanje God of Wara u siječnju ove godine pokazalo se najboljim od ta tri PC porta te je na Steam i Epic Games Store stiglo u tehnički besprijekornom stanju, pri čemu je PC verzija danas ujedno i najbolja i najkvalitetnija verzija te igre. S obzirom na to, može li se isto reći i za PC izdanje igre Marvel’s Spider-Man Remastered?
Pa, kako trenutno stvari stoje – i da i ne. Prije nego krenemo u detalje, ovom prilikom ujedno podsjećamo i da ovo nije recenzija same igre jer Marvel’s Spider-Man na PC po pitanju sadržaja ne donosi ništa novo u odnosu na originalnu verziju. Radi se tu o remasteriranoj verziji koja je na PlayStation 5 izašla u studenom 2020. godine i koja u jednom paketu donosi osnovnu igru i njezina tri DLC dodatka. Stoga ćemo vas za našu recenziju igre uputiti na časopis Reboot broj 55 u kojemu je Marvel’s Spider-Man dobio ocjenu 9/10.
Tehnički noviteti
S obzirom na to da je sama igra sadržajno stara već četiri godine, fokusirat ćemo se, dakle, ukratko i isključivo na tehničke novitete i što Marvel’s Spider-Man Remastered u 2022. godini na Steam i Epic Games Store donosi za PC igrače, bilo da je dosad nisu imali prilike zaigrati ili su je igrali na „staroj“ Plejki 4, pa čak i ako su je igrali na PlayStationu 5. Baš kao što smo rekli i u originalnoj recenziji iz 2018., generalno gledano ovo je bez zadrške najbolja Spider-Man igra kroz koju je razvojni studio Insomniac Games pogodio sve glavne aspekte Marvelova junaka – od priče, tona i atmosfere do zarazne igrivosti i vrhunske audiovizualne prezentacije.
Nastavno na ranije spomenuti težak zadatak portanja PlayStation igara na PC, važno je znati da je ovo igra na kojoj je umjesto Insomniaca primarno radio Nixxes Software te je Marvel’s Spider-Man njihov prvi službeni pothvat nakon što ih je prošle godine kupio Sony te su postali dio obitelji PlayStation Studios. Nixxes, od prije poznat kao izrazito stručan tehnički studio specijaliziran za razvoj i optimizaciju PC portova igara, ovdje je uvelike obavio sjajan posao, ali za razliku od God of Wara (na čijem je PC portu uz nadzor studija Santa Monica radio Jetpack Interactive), čini se da ekipa iz Nixxesa Spider-Mana nije stigla ispolirati do savršenstva prije izlaska.
Igru smo na testiranje u trenutku pisanja ovoga teksta dobili prije dva tjedna te smo imali podosta vremena za provesti s čudesnim Spider-Manom, šaketajući se s bandama i zlikovcima, njišući se otvorenim svijetom i ulicama sjajno realiziranog i rekreiranog New Yorka u ulozi jednog od najlegendarnijih stripovskih superheroja. Iako igra na PC-ju pruža gotovo pa savršeno iskustvo i pokriva čitav niz različitih konfiguracija, važno je za napomenuti kako će, uz visoke postavke i sve tehničke čari koje igra donosi u usporedbi s PlayStationom 4 i PlayStationom 5, najbezbolnije proći (i najljepše se provesti) oni PC igrači koji imaju high-end računala i novije grafičke kartice i procesore.
Pet dana uoči izlaska stigao je poprilično veliki patch od 39GB koji je znatno poboljšao inicijalno testno stanje u kojem smo igru zatekli. No nekoliko tehničkih štucavica ostalo je neriješeno i dva dana uoči izlaska igre, kada je stigao i dodatni patch koji je donekle riješio preostale tehničke nedostatke rane verzije igre koju smo dobili na testiranje.
Sve te dorade, pa i tehnički problemi direktno se tiču noviteta koje Marvel’s Spider-Man Remastered donosi na PC kao tehnički naprednije izdanje igre koje je barem za nekoliko kopalja bolje od remastera za PlayStation 5. Radi se tu o svim onim modernim grafičkim značajkama poput otključanog frameratea, podrške za ray tracing refleksije i sjene, zatim odlični Nvidia DLSS (Deep Learning Super Sampling) za poboljšanje performansi i povećanje frameratea čak i uz rezoluciju 4K (pa i rezolucije veće od 4K koje su od sada u Marvel’s Spider-Manu dostupne isključivo uz PC verziju), ali i Nvidia DLAA (Deep Learning Anti-Aliasing) za još bolju kvalitetu slike i oštriju geometriju rubova. Dodana je i tehnologija zvana IGTI (Insomniac Games Temporal Injection) – Insomniacov vlastiti algoritam za upsampling i antialiasing, a tu je, dakako, i podrška za AMD FSR 2.0 (AMD-ov odgovor na DLSS). No napominjemo kako, prema riječima Nixxesa, FSR ni u ovom trenutku još uvijek ne radi u punom kapacitetu te je razvoj i dalje u tijeku, kako za AMD FSR, tako i za Nvidia DLSS.
Nevolje po ray tracingu
Gledajući iz trenutne pozicije tik uoči izlaska na tržište, za očekivati je kako će Marvel’s Spider-Man tehnički biti ispoliran u narednim tjednima nakon izlaska. Testirajući igru na mid-range računalu (procesor AMD Ryzen 5 2600X te grafička kartica Nvidia RTX 2070 i 16GB RAM memorije) koje ima mogućnosti za ray tracing, u tjednima i danima uoči izlaska igre naišli smo na raznorazne probleme primarno vezane uz optimizaciju, padanje frameratea i izrazito nekonzistentnu kvalitetu ray tracinga (čak i prilikom spuštanja postavki s High i Very High na znatno niže, uz smanjenje rezolucije sa 1440p i 4K na znatno nižu 1080p).
Sreća u nesreći za vlasnike takvih RTX mid-range računala koji će igrati u preporučljivoj rezoluciji 1440p jest što je većinu problema moguće zaobići isključivanjem opcije ray tracinga, no prava je šteta što je najveća ray tracing postavka Very High upravo ona koja kvalitetom znatno nadilazi postojeću opciju ray tracinga koju igra ima u remasteriranom izdanju za PlayStation 5. Ukoliko, pak, imate nešto slabiji PC, neminovno ćete tijekom igranja naletjeti na probleme, barem zasada na izlasku igre.
Ti problemi očituju se u često mutnim refleksijama površina na kojima bi ray tracing trebao najbolje doći do izražaja te u znatnim padovima frameratea sa relativno stabilnih 57-60 FPS-a u mirnijim situacijama do 30-50 FPS-a prilikom izrazito brzog „letenja“ po gradu ili u situacijama kad ste suočeni s puno neprijatelja i eksplozija u istom trenutku. Posljednji patch uoči izlaska pomogao je dodatno poboljšati situaciju, pa su padanja na oko 30 FPS-a znatno manja, nesnosna zamrzavanja i učitavanja dijelova grada usred jurcanja gotovo nepostojeća, a iskustvo i stabilnost znatno bolji. U standardnim uvjetima bez ray tracinga, Marvel’s Spider-Man izrazito se dobro ponaša te je vrlo izgledno da ćete na low-end ili mid-range računalu bez ray tracinga lakoćom konzistentno postizati rezoluciju 1080p i stabilnih 60FPS-a, čime Nixxes potvrđuje točnost liste preporučenih konfiguracija (vidi sliku).
Dakako, znatno bolju stabilnost igre osim isključivanja ili smanjivanja razine ray tracinga moguće je postići i poigravanjem s čitavim nizom dodatnih grafičkih opcija i značajki s kojima igra dolazi na PC te tako prilagoditi iskustvo vlastitoj konfiguraciji. Od klasičnih poput različitih filtera i razine kvalitete tekstura, zatim postavki za svjetla i sjene, poput SSAO i HBAO+ za značajku Ambient Occlusion i ray tracing refleksije, pa preko geometrijskih postavki koje uz razinu detalja ovdje uključuju i zasebnu postavku za razinu kvalitete kose, pa sve do kvalitete čestica vremenskih nepogoda poput vjetra i kiše i drugih značajki kamere. Ne možemo dovoljno naglasiti koliko i HDR značajno doprinosi kvaliteti vizuala i dubini raspona boja (ukoliko imate monitor koji to podržava), naročito u kontekstu fenomenalnih detalja te prikaza sjene i bloom efekata koji PC izdanje Marvel’s Spider-Mana podižu na višu razinu.
Miš/tipkovnica i strelovite brzine
Ne bi ovo bio izrazito detaljan PC port, a da nema i kompletnu podršku za igranje mišem i tipkovnicom, uz maksimalno podesive kontrole. Naravno, s čime ćete igrati, ovisi u potpunosti o preferencijama. Neki igrači čak i na PC-ju igre iz trećeg lica preferiraju igrati kontrolerom. U te svrhe Marvel’s Spider-Man, uz klasičnu podršku brojnih kontrolera, dolazi i uz kompletnu podršku za PlayStation 5 kontroler DualSense i to uz sve vjerno prenesen napredne značajke, od haptičke sprege i adaptivnih triggera do podrške za ugrađeni zvučnik. No ako ćete igrati mišem i tipkovnicom, Marvel’s Spider-Man maksimalno je prilagođen za to. Iako smo igru na PC-ju igrali pomoću klasičnog kontrolera za Xbox One, u nekim situacijama igranje mišem i tipkovnicom pokazalo se kao idealan odabir, naročito u određenim mini igrama koje dolaze u obliku zabavnih logičkih zagonetki, poput onih u kojima će zadatak biti spajanje strujnih krugova.
Pokretanje i okretanje kamere mišem također u određenim situacijama daje i znatno više slobode, kako u preciznosti u ciljanju prilikom platformerskih situacija, tako i u situacijama quick-time sekvenci ili u napetim borbenim okršajima kada manično prebacujete između Spider-Manovih vještina, istovremeno hvatajući neprijatelje mrežom i ciljajući u kojem smjeru ćete ih baciti, što se više puta znalo pokazati nezgrapnim koristeći stickove na kontroleru.
Strelovite brzine učitavanja klasičnih SSD diskova na računalu također su velika prednost za igru kao što je Marvel’s Spider-Man (štoviše, Nixxes za sve konfiguracije osim minimalne izričito preporučuje SSD umjesto HDD-a), a u nekim situacijama čak je i fascinantno vidjeti koliko se brzo igra učitava već od samog početka, uključujući i mogućnost za preskakanje intro sekvenci. Učitavanje prilikom umiranja i vraćanja u igru također je gotovo instantno, odnosno traje svega par sekundi, stoga je ponekad i čudno što igra na nekim drugim mjestima i u neočekivanim situacijama u trenutnoj fazi uoči izlaska ima problema.
Vratimo se kratko na početak i pitanje je li Marvel’s Spider-Man Remastered na PC-ju najbolja verzija igre. Za razliku od jednog God of Wara koji je na izlasku bio tehnički dorađeniji, ipak se ovdje radi o igri čiji je veliki otvoreni svijet znatno veći, detaljniji i gušći, prepun zgrada, pješaka i gomile detalja koji čine realistično rekreirani New York u Spider-Manovom svijetu baš onakvim kakvima ga želimo istraživati. Bez obzira na trenutne mane koje će u vrlo kratkom vremenu biti izglađene, Marvel’s Spider-Man Remastered na PC-ju čudesno je iskustvo je koje ćete htjeti doživjeti.