Protekloga vikenda igrači koji su za konzolu PlayStation 4 prednaručili Marvel’s Avengers, jednu od najočekivanijih AAA akcijskih avantura ove godine, napokon su imali prilike po prvi puta iz prve ruke isprobati kako funkcionira taj najnoviji naslov poznatih razvojnih studija Crystal Dynamics i Eidos-Montreal, a koji nam pod izdavačem Square Enix na tržište u finalnom obliku izlazi 4. rujna za PC, PlayStation 4 i Xbox One (te krajem godine i za PlayStation 5 i Xbox Series X).
Kao što smo već prethodno pisali, igranje Avengersa mjesec dana uoči službenog izlaska, tijekom posljednja tri dana (od petka 7. kolovoza do nedjelje 9. kolovoza) bilo je moguće kroz PlayStation 4 pre-order betu – prvu u nizu nekoliko faza beta testiranja. I dok nam iduća, odnosno, druga faza stiže sljedećega vikenda od 14. do 16. kolovoza (kada će biti otvorena svima na konzoli PS4 te za one koji su igru prednaručili na PC-ju i Xboxu One), a treća faza vikend nakon toga, od 21. do 23. kolovoza (kada će igra ući u potpuno otvorenu betu na sve tri platforme), mi smo Marvel’s Avengers zaigrali već ovoga vikenda na PlayStationu 4 te vam u nastavku donosimo generalne dojmove.
Napomena: sav sadržaj koji smo obradili u ovome tekstu bit će dostupan i u sljedeće dvije faze beta testiranja, stoga ovaj kompletni pregled PS4 pre-order bete možete smatrati i svojevrsnim vodičem koji će vam dobro doći kako biste znali što vas čeka u otvorenim beta fazama koje slijede tijekom naredna dva vikenda.
A-Day i pozadinska priča
Prvi gameplay prikaz igre Marvel’s Avengers u javnost je pušten prije godinu dana, odnosno prošloga ljeta u kolovozu u sklopu sajma gamescom 2019. Radilo se tada o prikazu samog uvoda, koji nosi ime A-Day Prologue, a prikazao nam je omiljene Marvelove superjunake u početnoj fazi igre, koja služi i kao tutorial za svakog od junaka. Iako je od prvog prikaza uvoda prošlo godinu dana, isti taj uvod, u trajanju od dvadesetak minuta, čini početak ove nove bete. No, osim što služi kao tutorial u kojemu će vas igra poučiti nekima od najosnovnijih značajki originalnih pet Avengersa (Thor, Iron Man, Hulk, Captain America i Black Widow) te dočarati kontrole i neke od sposobnosti i načine na koje ćemo Avengersima upravljati u ovoj šarenoj i eksplozivnoj akcijskoj avanturi, prolog služi i da bi postavio radnju igre.
Svaki igrivi heroj osjetno je drugačiji, od načina kretanja okolinom do najmanjeg detalja u brojnim potezima tijekom borbe, čineći igranje različitim Avengerima interesantnim iskustvom
A-Day (Avengers Day) u radnji igre inicijalno krene kao slavlje u čast živućih superheroja Avengersa, no završit će katastrofom koja će postati katalizator čitave daljnje radnje i singleplayer kampanje koja je u centru igre. Avengersi su nasamareni i okrivljeni za masovnu eksploziju koja je uništila grad i ubila tisuće građana, a oni koji su preživjeli, razboljeli su se, da bi kasnije zadobili čudne nadnaravne moći. Jedna od njih je i Kamala Khan, koja će postati poznata kao superheroina Ms. Marvel. Zbog katastrofe prouzrokovane na A-Day, Avengersi su zabranjeni i raspušteni. Kompanija Tonyja Starka, odnosno Stark Industries ugašen je, a kao “nada” za čovječanstvo pojavila se mega-korporacija Advanced Idea Mechanics (skraćeno: A.I.M.), koja je građanima i svijetu obećala spasenje i boljitak uz pomoć vrhunske tehnologije, umjetne inteligencije i robotike.
Naravno, u startu je jasno da će upravo ta mega-korporacija poslužiti kao plodno tlo za čitavu nebrojenu vojsku neprijatelja i robota s kojima ćemo se sukobljavati tijekom igre. Tu na scenu stupa Kamala, od djetinjstva ljubiteljica Avengersa, koja će si dati zadatak ponovno okupiti Zemljine najsnažnije heroje, kako bi zaustavili A.I.M. u pokušaju dominacije svijetom. Radnja igra nastavlja se pet godina nakon kobnog A-Daya, a Kamala je uspjela stupiti u kontakt s Bruceom Bannerom aka Hulkom, kako bi pokušali pronaći Tonyja Starka, a potom i druge izgubljene Avengerse.
Osvetnici, okupite se!
Generalno gledajući, igra se sastoji od dvije glavne komponente – singleplayer kampanje i multiplayer misija, a obje te stavke zapravo su izrazito blisko povezane i isprepletene. Nakon polu-satnog prologa u kojem ćete isprobati pet ključnih Avengera, a potom i nakon dvije uvodne singleplayer misije (u trajanju od otprilike dva sata) kroz koje ćete naizmjenično igrati kao Hulk i Kamala aka Ms. Marvel, beta vam konačno daje pristup takozvanom War Tableu i multiplayer komponenti kroz koju ćete tijekom ostatka igre ulaziti u raznorazne misije, birati redoslijed kojim želite igrati te, ultimativno, birati želite li igrati putem online matchmakinga, s vašim online prijateljima ili, pak, samo s AI kompanjonima. Da, dobro ste pročitali: igru je moguće igrati u potpunosti samostalno uz pomoć AI-ja, no ističemo da u beti AI nije bio pretežito pametan, stoga tu komponentu u ovome trenutku ne možemo nužno preporučiti. Tu činjenicu dodatno komplicira i situacija pri kojoj, unatoč silnom trudu, tijekom prve bete nismo uspjeli niti jednom pokrenuti matchmaking te je komponenta povezivanja s drugim igračima jednostavno odbijala suradnju i bacala nas natrag u glavni izbornik. Nadamo se da će se to do sljedećih beta faza ispraviti.
Bez obzira koju opciju odaberete, sve misije uvijek se igraju u četvero (uz to da u timu nikad ne mogu biti dva ista heroja), a interesantna je činjenica da, koliko god dostupni heroji bili različiti, svaka misija koncipirana je na taj način da bilo koji od njih može doći do izražaja i koristiti set sposobnosti kojima raspolaže. Ističemo kako ćete u prologu moći isprobati sve heroje, no vrlo brzo ćete shvatiti da će dio igre biti i postepeno otključavanje heroja. Dakako, misije koje su dostupne u beti nakon prologa i uvoda zapravo nisu nužno reprezentativne u kontekstu redoslijeda kakav će biti u konačnoj verziji igre. Konačna verzija, koliko zasada znamo, velik će naglasak stavljati na samu priču, pa ćemo tako nekim logičnim redoslijedom otključavati i misije, kao i heroje koji će povrh već dostupnih šest, obećava Square Enix, redovno dolaziti u igru kao besplatne nadogradnje. Zasada je najavljeno i potvrđeno da će nakon izlaska igre stići i Hawkeye, a tijekom 2021. godine igrači na PlayStationu 4 moći će zaigrati i kao Spider-Man, oko čega je nastala i čitava kontroverza, s obzirom na PS4 ekskluzivnost. Više o tome i na ovome linku.
Kad smo već kod heroja, nakon nekoliko sati provedenih s beta izdanjem igre, moramo priznati kako su Crystal Dynamics i Eidos-Montreal odradili sjajan posao po pitanju dizajna i igrivosti samih likova. Igrali smo kao zasad svih šestero dostupnih heroja, a to su već nabrojani Thor, Iron Man, Captain America, Hulk, Black Widow i, posljedično, Kamala Khan odnosno Ms. Marvel (s kojom ćete u igri između misija u hub područjima zapravo provoditi najviše vremena). Svaki od navedenih heroja u igri se ponaša znatno drugačije, raspolažući različitim setovima poteza, moći i animacija. Neki su predodređeni za blisku melee borbu, neki za napade iz daljine, jedni se mogu kretati isključivo na tlu, a drugi su vični vertikali i letenju i/ili izrazito visokim skokovima i iskorištavanju zraka. Fascinantno je koliko je truda uloženo u to da se osjeti velika razlika prilikom upravljanja svakim od likova, pa ćete tako, primjerice, igrajući s Hulkom zaista osjetiti kolika je gromada od “čovjeka” koja se nespretno i usporeno kreće okolinom, rušeći sve pred sobom. Kamala koja može produžiti i povećavati svoje ruke, noge i tijelo osjetno je gipkija, brža i spretnija, a često u njihanju okolinom podsjeća na Spider-Mana. Upravljanje Iron Manom, njegovim blasterima, raketama, laserima te šakama i nogama odlično je izvedeno, kontrole su jednostavne, a osjećaj letenja je fantastičan i donekle podsjeća na Anthem (i gotovo pa jedinu pozitivnu stvar iz te BioWareove igre).
Hektična borba i vještine
Borba je, sasvim očekivano, u Avengersima ključan segment, a nakon određenoga kraćeg perioda navikavanja, ona po mnogočemu postaje čista uživancija, iako ne bez mana. Tako ćete se kao zasad šest poznatih Osvetnika kroz niz misija suočavati s nebrojenim valovima različitih vrsta neprijatelja, što robotskih, što ljudskih, te prilikom igranja sa svakim od heroja koristiti nekoliko vrsta napada. Svaki heroj na raspolaganju ima lakše i teže napade kao osnovu. Na to se nadovezuju ekstra napadi, kao što je duže držanje tipki za nešto snažnije verzije tih osnovnih napada, a povrh toga svaki heroj ima i svoja vlastita tri specijalna herojska poteza – Support, Assault i Ultimate, koji se prvotno moraju “napuniti” izvođenjem standardnih poteza. Učinci, snaga i animacije svih tih poteza uvelike se razlikuju od heroja do heroja.
Beta na PlayStationu 4, uz poneku trzavicu, grafički izgleda impresivno, naročito kad se radi o kojekakvim svjetlosnim efektima, eksplozijama i detaljima u level dizajnu
Naizmjenično izvođenje svih tih napada i nizanje komboa izrazito je važno, a u akciji to izgleda kao apsolutni hektični spektakl blještavila, eksplozija i kojekakvih vrhunski napravljenih efekata zbog kojih se, u najkaotičnijim i najnapućenijim momentima, uz hrpu neprijatelja i detalja, konzola PlayStation 4 Pro glasala kao mlažnjak. Količina informacija prikazanih na ekranu, uključujući i odličan te izrazito detaljan level dizajn, definitivno su na visokoj razini, od otvorenih sekcija u divljini uz različite vremenske (ne)prilike, preko polu-otvorenih gradskih hub područja i ulica prepunih ogromnih nebodera, automobila i drugih predmeta, pa do kojekakvih razrađenih industrijskih postrojenja, laboratorija, hangara i drugih interijera u kojima će se kasnije odvijati brojne misije (više o tome nešto kasnije).
Nastavno na osnovni/dodatni set i specijalne herojske poteze, nadovezuje se i čitavi zasebni podosta glomazni Skill Tree sustav. Njega ćemo postepeno otključavati i granati tijekom čitave igre, napredujući kroz misije i levelajući, gdje ćemo prilikom svakog levelanja dobiti po jedan skill bod. Iako je u beti dostupno “samo” dvadesetak vještina za otključavanje, kompletna igra trebala bi, barem koliko je zasada poznato, sadržavati šezdesetak vještina. One variraju od novih i dodatnih vrsta napada, snažnijih izdanja prethodno postojećih napada i specijalnih komboa, pa do aktivnih i pasivnih buffova. Također, imajte na umu da se spomenutih šezdesetak vještina odnosi na svakoga heroja zasebno, a to znači da svaki heroj ima svoj kompletni set vještina, poteza i animacija koje se uvelike razlikuju i prilagođene su svakom heroju, njegovoj funkciji, kretnjama i moćima kakve su nam poznate iz stripova, filmova i ostalih medija vezanih uz Avengerse.
Loot, oprema, Power levelanje
Iako o samoj igri Marvel’s Avengers znamo već dugo te smo svjedočili čitavom nizu trailera i prikaza gameplaya, segment koji nam je sve do same PlayStation 4 pre-order bete bio potpuna nepoznanica je veliki naglasak na sustavima loota, generalnog levelanja svakog zasebnog heroja te, na kraju, Power levelanja, slično drugim primjerima looter shooter live-service igara (najpoznatija i najreprezentativnija od kojih je Destiny). Svaki od Avengersa tako ima svoju opremu, tj. Gear Loadout koji se sastoji od četiri stavke – Melee, Ranged, Defense i Heroic te dodatnih artefakata. Napredujući kroz igru često ćete u chestovima, prilikom borbe i rješavanjem misija skupljati sve bolje i bolje verzije ta četiri tipa opreme, čiji vam veći leveli donose i veći Power level koji se veže uz svakoga pojedinačnog Avengera. Ističemo da je Power levelanje svakog heroja i svakog dijela opreme odvojeno od generalnog levelanja svakog zasebnog heroja na koje se nadovezuje ranije spomenuto otključavanje vještina u Skill Treeju.
Naravno, različiti tipovi opreme, koji variraju od običnih (“Common”) do rijetkih (“Rare”) pa do legendarnih i, posljedično, “Exotic”, donose i različite specijalne perkove – od pasivnih do aktivnih modifiera koji na ovaj ili onaj način direktno utječu na neke od sposobnosti heroja (poput bržeg punjenja specijalnih moći, ekstra štete, otpornosti na određene elementarne napade različitih neprijatelja i sl.). Samu opremu također je potrebno i “boostati”, čime i sami igrači mogu povećavati power level opreme, pa tako i svoga željenog heroja, što direktno utječe na njegove atribute. Za boostanje opreme bit će potrebno u okolini tijekom misija skupljati resurse, a sve to zajedno Power levelanje i levelanje heroja čini još jednom dodatnom interesantnom meta-igrom u Avengersima.
S obzirom da ćemo svakog od dostupnih igrivih heroja levelati zasebno, dojma smo da je ovo izrazito zgodan način na koji igra igrače potiče da naizmjenično igraju sa svim dostupnim Avengersima, kako bi ih sve uspješno levelali i otključali njihov puni potencijal. U prilog tome ide i činjenica da će sve dostupne misije biti moguće igrati neograničenu količinu puta, pa će igrači tako imati mogućnost potencijalno utrošiti i na stotine sati igrajući Marvel’s Avengers. U sve to valja ubrojiti i sumanutu količinu sporednog sadržaja u vidu skinova, emoteova i nameplateova, ali i rijetkih predmeta poput stvarnih naslovnica stripova koje će biti moguće skupljati i otključavati. Kozmetičke i druge mikrotransakcije očigledno će biti značajan dio igre, a iako u beti nije bilo moguće kupovati ih pravim novcem, u punoj verziji igre ta opcija bit će omogućena, iako nije potrebno trošiti stvarni novac. Zato Marvel’s Avengers dolazi i s vlastitom inačicom Battle Passa kroz rubriku zvanu Hero Challenge Card, a ona će omogućiti otključavanje svih dostupnih mikrotransakcija samim igranjem te rješavanjem kojekakvih dnevnih i tjednih izazova.
(Ne)raznovrsne misije (Anthem sindrom?)
Posljednja izrazito bitna stavka su tipovi i vrste misija. Generalno, igra je u beti podijeljena na nekoliko tipova misija kakve nas očekuju i u punoj verziji. Osim na početku spomenutog A-Day prologa, dostupne su singleplayer misije kampanje, takozvane Hero misije (od kojih će svaka biti vezana uz priču igre i detalje svakog od Avengersa), zatim multiplayer kooperativne misije koje su podijeljene na War Zone i Drop Zone misije, a tu su i posebne trening misije i horde mod izazovi zvani HARM Room (Holographic Augmented Reality Machine) – borbene simulacije u kojima možete testirati vještine, ali i osvajati bodove i napredovati vještine. Svaka vrsta misije (izuzev određenih specijaliziranih singleplayer misija), kako smo ranije naveli, igra se u četvero, no igrači će moći birati žele li da to bude uz pomoć tri AI kompanjona, uz nasumične igrače na internetu putem online matchmakinga ili online s prijateljima koje imaju dodane na listi.
Nade polažemo u to da se gameplay loop u konačnoj verziji igre neće svoditi na jednolične misije u kojima ćemo ponavljati jedne te iste zadatke mlaćenja stotina bezličnih neprijateljskih robota
U samoj pre-order beti dostupne misije probrane su kako bi nam dale određeni presjek i reprezentativni primjer onoga što u punoj igri možemo očekivati. Nakon što smo u igri proveli između pet i deset sati, dojma smo da je u svemu tome jasno vidljiv potencijal u nekoliko segmenata. Prvenstveno u kontekstu pozadinske priče koja se javlja kroz interakciju dobro poznatih likova (čija je glasovna gluma u igri vrhunski izvedena uz pomoć nekih od najpoznatijih glasovnih glumaca u industriji videoigara). Prema onome što smo vidjeli u beti, glavnina radnje i spona između “starih” u početku nestalih heroja – bit će na leđima entuzijastične početnice Kamale Khan koja u priči igre tek treba postati Ms. Marvel i punopravni član Avengersa, a to je svakako dobrodošao dašak svježine, pri čemu njezina vedrina i razigranost pršte karakterom u dijalozima koji su dostupni u beti.
Borba i osjećaj raznolikosti igrivih likova također su stavke koje su nas oduševile i kroz koje se očituje akcija na koju su fanovi navikli kad se radi o superherojskim stripovima i filmovima, te u tome segmentu igra barem zasada, čini nam se, neće razočarati. U prilog tome idu vrhunski vizuali i grafika koja će, vjerujemo, biti još spektakularnija na PC-ju i idućoj generaciji konzola (uz poneku manu, štekanje i padanje frameova u beta inačici na PlayStationu 4 Pro). No, uz sve to, možda najveća mana, barem ako je suditi prema beti, upravo su multiplayer misije War Zones i Drop Zones, čiji se gameplay loop svodi na izrazito repetitivno mlataranje gomile bezimenih neprijatelja, robota i postrojbi zle mega-korporacije. Jasno nam je da Square Enix ne može sav važan sadržaj i priču pokazati u beti, no u trenutku igranja bete imali smo snažan dojam da multiplayer komponenti značajno fali raznovrsnosti u tipovima misija te da će iste služiti kako bi zapravo usporile napredak kroz samu priču i kako bi igrači proveli što više vremena igrajući, što nas pomalo (i još jednom, ovoga puta negativno) podsjeća na BioWareov Anthem.
Potencijal je svakako tu, a vjerujemo da i priče neće faliti, kao ni easter eggova i mnogih drugih poznatih likova iz Marvelova univerzuma (od “pozitivaca” kao što su Nick Fury, Hank Pym i Maria Hill, pa do brojnih negativaca). Da bi misije ipak mogle biti raznovrsnije, sugerira i činjenica da smo se prilikom bete imali prilike susresti s tri različita bossa (jedan od kojih je poznati Marvelov negativac Taskmaster, drugi Abomination, a treći gigantski robotski pauk Warbot), a takve sukobe vezane uz priču definitivno želimo vidjeti u većim količinama u finalnoj verziji igre.
Izuzev niza multiplayer misija koje smo igrali tijekom nedjelje, u videu iznad možete pogledati i gameplay snimku od čitavih dva i pol sata tijekom kojih smo protekloga vikenda putem livestreama na našem YouTube kanalu odigrali prolog i prve dvije singleplayer misije igre Marvel’s Avengers. Beti se svakako planiramo pridružiti i idućega vikenda od 14. do 16. kolovoza, kada će biti, kako smo ranije naveli, dostupna svim vlasnicima konzole PlayStation 4 i onima koji su igru prednaručili za PC i Xbox One. Nakon toga, treća i posljednja beta faza, koja se odvija od 21. do 23. kolovoza otvorena je i besplatna svima, odnosno na sve tri platforme.
Ukoliko ste i vi sudjelovali u prvoj beti ili tek planirate krenuti od druge, napominjemo da se napredak u igri prenosi između sva tri beta testiranja, ali neće se prenijeti u konačnu verziju igre. Stoga ćete imati dva solidna vikenda za igranje i otključavanje svega što beta nudi, prije nego Marvel’s Avengers na tržište u punom obliku izađe 4. rujna.