Igre Moss, podijeljene u prvu i drugu knjigu, idealni su primjer igara koje zaslužuju titulu onih koje se najviše pamte iz razdoblja neke platforme. U ovom slučaju originalnog PlayStationa VR. I jedna i druga sada su priređene za značajno napredniji PS VR2 te koriste tehnološke prednosti platforme kako bi poboljšali igrivost. Vrlo uspješno, iz našeg iskustva, no prije nego uđemo u detalje, podsjetit ćemo o kakvim igrama se radi te napomenuti kako više detalja i naših dojmova o prvom Mossu, možete pronaći u Berinoj recenziji iz Reboota broj 50, koju objavljujemo na kraju ovog teksta.
Maketa kao poligon
Originalni Moss igra je studija Polyarc koji je izišao 2018. godine za PlayStation VR te pokupio mnogobrojne nagrade i nominacije za VR igrom godine. Prikazom je podsjetio na Allumette, animirani film koji je došao besplatno uz početak prodaje PSVR-a. Posebnost te kratke i dirljive priče bila je u njezinom prikazu, odnosno potpunom pregledu scene na kojoj se odvija radnja koja nam se čini kao maketa koju možemo pregledati sa svih strana. Također i pogledati pobliže što se nalazi iza naizgled skrivenih područja jednostavnim pomjeranjem naše glave u smjeru gdje željeli usmjeriti fokus.
Ovo su neupitno najbolje verzije i još uvijek igre vrijedne titula najboljih VR platformera
Poboljšanja u verzijama za PS VR2
Ako ste isprobali Moss, dvije stvari koje prvo upadaju u oči, odnosno u šake, su vizualni prikaz i kontroleri VR Sense koji značajno utječu na iskustvo igranja. Ne samo u kontekstu ugode nego i izvođenja i zabavnosti. Naime razina detalja u obje igre je u 4K prikazu s 90 fpsa je takva da nerijetko poželite stati i istražiti sve detalje čarobnog svijeta. Promjene perspektive te prikaz u daljinu nerijetko će scenu učiniti spektakularnom. To se posebice odnosno na Moss: Book II u kojem su dizajneri koristili više svjetla i boja svjesni izvrsnog kontrasta OLED ekrana PS-a VR2.
Dubina prikaza i kontrast OLED ekrana učinit će neke scene posebno pamtljivima
Paket za preporuku
Vidljivo je kako su autori igre iskoristili znanje iz originala i nadogradili ga u nastavku dodatnim dizajnerskim i tehničkim rješenjima koji uljepšavaju iskustvo igranja i nude nam dodatni razlog za istraživanje prekrasne okoline (primjerice skupljanje relicsa). No, ako niste od onih koji uživaju u istraživanju samo radi osnovnog smisla otkrivanja vizualnih detalja, izvjesno je kako ćete poželjeti još collectiblesa odnosno svrsishodnih radnji kao motivatore za istraživanje.
Lako se izgubiti u svijetu Mossa pa tako i proći igru u nekoliko dugotrajnih sesija jer je prilagođen VR okruženju
Hvala PlayStationu Hrvatska na ustupljenoj igri.
Berina recenzija Mossa za originalni PlayStation VR objavljena 2018. godine u časopisu Reboot broj 50:
U godinu i pol koliko je PlayStation VR na tržištu, mnogo ga je igara pokušalo iskoristiti da unese promjenu u dobro nam poznate žanrove. Moss je u tom izvrsno uspio – konačno je dokazano da platformeri mogu profitirati dodatkom treće dimenzije.
Kao da ste ondje
Ako ste stava da je većina platformera već sada u tri dimenzije, Moss će vam pokazati da griješite. Kad stavite VR uređaj, njegov svijet otvara se pred vama u “pravom 3D-u”, gdje ste vi veliko biće koje iz visine gleda na maleni svijet miševa. Pritom se možete sagnuti, nagnuti glavu i zaviriti iza svakog zakutka i u svaki prolaz, te tako zaista osjetiti da ste ondje, kao da se igrate velikom kućom lutaka. A iako je vizualno i tematski orijentirana na mlađe igrače – jer glavni lik je simpatična mišica, koja u čarobnom kraljevstvu spašava svog ujaka – sigurno će se svidjeti i starijima zbog visoke razine tehničke kvalitete i vrlo dobro osmišljenog koncepta. Nekima će možda biti neobično što se, umjesto rotiranja svijeta kao što smo navikli u 3D platformerima, ovdje sami morate kretati da biste promijenili kut gledanja – ali naviknut ćete se vrlo brzo jer ovo je zapravo mnogo prirodnije.
Jednostavno ali genijalno
U osnovi je Moss platformska avantura s malo skakanja, malo borbe i malo rješavanja zagonetki, podijeljena na “slike”. Svijet je strukturiran tako da prelazite s lokacije na lokaciju, svaka od kojih je cjeloviti prostor po kojem se možete kretati i u 3D ga razgledavati poput prema vama otvorene kazališne kulise.
Osim što upravljate s Quill (kako se zove glavna junakinja), možete specijalnim moćima utjecati na određene objekte u igri, što otvara zanimljive mogućnosti interakcije: skakutanje po platformama koje u isto vrijeme sami namještate, borbu s protivnicima koje u isto vrijeme sami pomičete i slično. Borbe nisu teške, zagonetke također, krvi nema (jer su protivnici roboti), a kad Quill pogine, jednostavno se pojavi ponovno na ulazu u lokaciju – pa je razina izazova niska.
Ipak, vrio taktilno dizajniran svijet, prepun najsitnijih detalja koje dobro vidite tek kad im zaista fizički priđete, oduševit će vas i poželjet ćete u njemu dulje ostati. Nažalost, Moss traje sveukupno oko četiri sata, pa je iskustvo “kratko ali slatko”, no nadamo se nastavcima, koji su nam gotovo obećani… (B. Jozić)