Globalna zdravstvena kriza uzrokovana pandemijom koronavirusa i dalje trese svijet. Zahvaćene su apsolutne sve sfere ljudskog života pa tako i esport, koji se zbog svoje prirode relativno brzo prilagodio. Ali, kao i svugdje, posljedice će se osjećati i u budućnosti.
Kako se esport prilagodio na novonastalu situaciju?
Zatvaranje granica i zabrana putovanja na početku je i esport zatekla nespremnim, pogotovo organizatore turnira. Trebalo je proći izvjesno vrijeme kako bi se donijele odluke o otkazivanju ili odgodi nekih od najvećih turnira na svijetu. Međutim, odgovor je stigao brzo. Riot Games je za svoje League of Legends lige u Europi i Sjevernoj Americi odredio da će se igrati online umjesto iz studija kao dosad. Otkazani turniri poput OGA Dota PIT Minora održali su se u nešto drugačijem formatu online, a vidjeli smo i da se sportska natjecanja poput NASCAR-a sele u virtualno okružje.
Ipak, posljedice su otkazivanje Mid-Season Invitationala, drugog najvećeg LoL turnira na svijetu. Jubilarni 10. The International je odgođen za 2021., dok je CS:GO ostao bez jednog od dva Major turnira koja se održavaju jednom godišnje. Odgođen je ili otkazan veliki broj drugih turnira, ali posebno će se osjetiti gubitak onih ranije spomenutih jer smo upravo zahvaljujući njima o esportu mogli čitati i u mainstream medijima.
Velika natjecanja igrat će se online, iako na natjecateljskoj i produkcijskoj razini time gube na kvaliteti. Alternativa je da se ne igraju uopće.
Mnogi će s pravom misliti kako je online, digitalno i globalno ionako prirodno za esport, ali i to se mijenja posljednjih godina.
Umjesto 200 putovanja godišnje – 200 dana kod kuće
Ponajbolji svjetski esport timovi navikli su na težak raspored, česta putovanja, ali i igranje pred publikom. Sve je to stalo s COVID-19 pandemijom i pitanje je kada će se nastaviti.
Umjesto da igrači lete po svijetu i igraju pred vlastitim navijačima, zatvoreni su u kuće iz kojih moraju igrati važne mečeve. Takva radikalna promjena načina života nikada nije jednostavna i nema sumnje da će ostaviti traga na igračima.
Međutim, postoji razlog zašto se završnice velikih esport turnira igraju offline – kako bi svi igrači imali iste uvjete. Kod online mečeva to gotovo nikad neće biti slučaj, pogotovo kada govorimo o ekipama s igračima iz cijelog svijeta. Amerikanci igraju na europskim serverima i obrnuto. U profesionalnom meču razlika u pingu od 100 ms nekad je ravna porazu, a samim time gubi se i kvaliteta, gledatelji ne uživaju toliko.
Zračni promet putnika polako se vraća u normalu, ali barem godinu dana on neće biti isti kao što smo navikli. Cijene karata porast će za do nekoliko puta, povezanost neće biti na jednakoj razini, a letjet će samo oni koji moraju te samim time moraju to platiti neovisno kolika cijena bila. Za organizatore turnira koji su znali na svoje lokacije dovoditi na desetke timova troškovi su značajno porasli i vjerojatno će bar u dogledno vrijeme odustati od takvog modela.
Ono što bismo mogli vidjeti jest da se natjecanja održavaju regionalno ili kontinentalno u gradovima čije je stanovništvo dovoljno veliko da puni esport dvorane ili da se broj timova na offline turnirima drastično smanji. Ipak, najizglednije je da će se sve što može odigrati online.
Mlada industrija pod velikim pritiskom
Godinama se već govori kako se puše esport “bubble” i pitanje je vremena kada će on eksplodirati. Plaće igrača su pretjerane kao i određeni nagradni fondovi. Troškovi rastu, a prihodi su i dalje poprilično ograničeni. Svi se klade u budućnost esporta, ali rijetko govore o sadašnjosti. Velike esport organizacije svakih nekoliko mjeseci prikupljaju sredstva kako bi nastavili s operacijama i rastom. Novac investitora sada je teže dobiti nego ikad. Sponzori također puno teže ulaze u obaveze. Kada je budućnost neizvjesna i slijedi ekonomska kriza, mnogi režu baš marketinške budžete. Osjećaju to i esport kompanije koje su djelom i marketinške agencije.
Umjesto da igrači lete po svijetu i igraju pred vlastitim navijačima, zatvoreni su u kuće iz kojih moraju igrati važne mečeve.
Svjedočit ćemo i gašenju određenih esport organizacija, ali i esport kompanija koje će se da bi održale likvidnosti morati odreći dijela vlasništva.
Stabilnost je u esportu rijetkost, a trenutna situacija i ekonomska kriza koja slijedi će pokazati koliko.
Kome trenutna situacija ide na ruku?
Kao i u svakoj situaciji, nekome i trenutna mora ići na ruku. Kada govorimo o esportu to su kompanije za klađenje. Naime, prema izvještaju EveryMatrixa klađenje na esport je raslo za 40 puta. Ne treba to čuditi s obzirom na to da je izbor za klađenje bio između esporta i bjeloruske nogometne lige. Međutim, novi se kladioničari ne klade na Dotu 2 i CS:GO, već na FIFA i NBA2k utakmice. Prema istom izvještaju čak 80 posto oklada pada upravo na te igre.
Rastu je sigurno pomoglo i to što je savezna američka država Nevada dozvolila klađenje na spomenute naslove.
Veliki rast klađenja na online mečeve uvijek povlači pitanje namještanja istih. Esport je već pogodilo nekoliko skandala namještanja mečeva, a posljednji s kineskom organizacijom Newbee se tek raspliće.
Koliko je teško namjestiti online meč u FIFA-i 20 i je li to moguće uopće dokazati kada se natječu samo dva igrača, jedan protiv drugog?
I što će se na kraju dogoditi s esportom?
Prilagodit će se i preživjeti, kao i većina, ali to je sad manje bitno. Moja pretpostavka je da će se esport regionalizirati. Bit će teško ili gotovo nemoguće održavati internacionalne ekipe, one će biti cijele europske ili čak regionalne, za veće države i nacionalne. To omogućava lakše kretanje, produkciju sadržaja, uvježbavanje ekipe i njeno održavanje, što sve zajedno značajno smanjuje troškove. Letenje će biti luksuz još neko vrijeme, zato je važno da igrači s lokacije na lokaciju mogu putovati drugim sredstvima.
Mnogi će pristati na natjecanje za manje nagradne fondove što će ponovo regionalna natjecanja učiniti primamljivijima. U fazi smo kada je za tier 2 ili tier 3 timove bitno samo igrati, kasnije se postavlja pitanje što i kako.
Nažalost, neke organizacije već su zatvorile svoja vrata, a uskoro će to učiniti i još neke. Pročistit će se tržište, otvorit će se i neke nove opcije, oni najjači će preživjeti.
Velika natjecanja igrat će se online, iako na natjecateljskoj i produkcijskoj razini time gube na kvaliteti. Alternativa je da se ne igraju uopće. Ona najveća, poput League of Legends World Championshipa i Dota 2 The Internationala će teško pristati na kompromis igranja online i napravit će to jedno ako im milijarde ne budu dovoljne da to realiziraju.
Prvi veliki offline event bit će znak da se esport može boriti i s pandemijom i u toj bitci pobjeđivati i zato će to morati biti jedan od najvećih.