Prošle godine u lipnju pisali smo o tome kako je World Health Organization (skraćeno – WHO), odnosno Svjetska zdravstvena organizacija podigla prašinu u gaming svijetu objavivši vijest da predlažu klasifikaciju dva moguća poremećaja vezana uz gaming i videoigre. Gotovo godinu dana kasnije, takozvani “gaming disorder” postaje službeni poremećaj.
Ovoga vikenda spomenuta organizacija sada je službeno uvrstila i prihvatila ovisnost o igrama i poremećaj u igranju kao bolest i to kroz novu – jedanaestu reviziju međunarodne statističke klasifikacije bolesti i drugih zdravstvenih problema (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems). Kako saznajemo, gaming poremećaj izglasan je jednoglasno od strane članova Svjetske zdravstvene organizacije te se planira uvrstiti na službenu listu bolesti 2022. godine.
Naravno, to nipošto ne znači da ste automatski bolesni ukoliko igrate igre, već prema zdravstvenoj organizaciji poremećaj u igranju ima svoje ključne značajke prema kojima se može klasificirati kao bolest. Prema službenom opisu poremećaja zvanog “gaming disorder”, klasifikacija podrazumijeva tri zasebne točke:
1.) umanjenu kontrolu nad igranjem igara (primjerice – frekventnost, intenzitet, trajanje, prestanak itd.);
2.) sve veći prioritet igranja igara nad ostalim interesima u životu i drugim dnevnim aktivnostima;
3.) nastavak ili eskalaciju igranja u istom obujmu unatoč negativnim posljedicama.
Kako bi se gaming poremećaj dijagnosticirao, kažu iz WHO-a, gore spomenuti obrasci ponašanja moraju biti dovoljno ozbiljni da rezultiraju značajnim pogoršanjem u osobnom, obiteljskom, društvenom, obrazovnom, poslovnom i drugim važnim područjima funkcioniranja, a pogoršano ponašanje i simptomi gaming poremećaja trebaju se očitovati barem 12 mjeseci u nizu.
Dakako, o svemu ovome oglasila se i sama industrija videoigara, koja nije posebice zadovoljna činjenicom što je igranje igara u bilo kojem obliku uvršteno na popis bolesti. Tako su predstavnici čitave gaming industrije iz Amerike, Europe i šest drugih zemalja sastavili službenu zajedničku izjavu koju su uputili Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji, zahtijevajući ponovno razmatranje donesene odluke.
“Zabrinuti smo da su donijeli zaključke bez suglasnosti akademske zajednice. Posljedice današnjeg djelovanja mogle bi biti dalekosežne, neplanirane i na štetu onih koji zaista trebaju pomoć“, stoji u izjavi koju su sastavili predstavnici industrije videoigara, ističući činjenicu da je velika odgovornost i na pojedincima i na roditeljima koji moraju voditi brigu o umjerenosti prilikom igranja. “Kao i sa svim dobrim stvarima u životu, umjerenost je ključ, a pronalazak pravog balansa ključan je dio sigurnog i razumnog igranja“, dodaju.
Kako će se dalje razvijati situacija i hoće li Svjetska zdravstvena organizacija uzeti u obzir izjavu predstavnika industrije videoigara, ostaje vidjeti. U svakom slučaju, vremena za dodatne promjene još uvijek ima, s obzirom da revizija i uvrštavanje gaming poremećaja na službenu listu bolesti stupa na snagu tek 1. siječnja 2022. godine.