Igre Moss, podijeljene u prvu i drugu knjigu, idealni su primjer igara koje zaslužuju titulu onih koje se najviše pamte iz razdoblja neke platforme. U ovom slučaju originalnog PlayStationa VR. I jedna i druga sada su priređene za značajno napredniji PS VR2 te koriste tehnološke prednosti platforme kako bi poboljšali igrivost. Vrlo uspješno, iz našeg iskustva, no prije nego uđemo u detalje, podsjetit ćemo o kakvim igrama se radi te napomenuti kako više detalja i naših dojmova o prvom Mossu, možete pronaći u Berinoj recenziji iz Reboota broj 50, koju objavljujemo na kraju ovog teksta.

Maketa kao poligon

Originalni Moss igra je studija Polyarc koji je izišao 2018. godine za PlayStation VR te pokupio mnogobrojne nagrade i nominacije za VR igrom godine. Prikazom je podsjetio na Allumette, animirani film koji je došao besplatno uz početak prodaje PSVR-a. Posebnost te kratke i dirljive priče bila je u njezinom prikazu, odnosno potpunom pregledu scene na kojoj se odvija radnja koja nam se čini kao maketa koju možemo pregledati sa svih strana. Također i pogledati pobliže što se nalazi iza naizgled skrivenih područja jednostavnim pomjeranjem naše glave u smjeru gdje željeli usmjeriti fokus.

Ovo su neupitno najbolje verzije i još uvijek igre vrijedne titula najboljih VR platformera

Dizajneri Mossa iskoristili su takav način prikaza kao idealni za izvođenje svog akcijsko-avanturističkog platformera, u kojem ne samo da mi upravljamo glavnog lika (mišicu Quill), nego i uz direktnu interakciju s okolinom rješavamo zagonetke. Interakcija je moguća samo s određenim objektima i protivnicima te s određenim mogućnostima poput povlačenja, okretanja i slično odnosno usmjeravanja kada su protivnici u pitanju. Moss: Book II nastavak je koji nastavlja s pričom točno gdje je prva igra završila i koji je u ožujku prošle godine također došao za PSVR. Obje igre koristile su DualShock 4 za kontrolu.

MOSS Kvaliteta kontrasta OLED ekrana PS-a VR2 čine scene igre značajno dinamičnijima od onih s originalnim PSVR-om, bilo da ste na otvorenom ili u mračnoj tamnici s rijetkim izvorima svjetla

Poboljšanja u verzijama za PS VR2

Ako ste isprobali Moss, dvije stvari koje prvo upadaju u oči, odnosno u šake, su vizualni prikaz i kontroleri VR Sense koji značajno utječu na iskustvo igranja. Ne samo u kontekstu ugode nego i izvođenja i zabavnosti. Naime razina detalja u obje igre je u 4K prikazu s 90 fpsa je takva da nerijetko poželite stati i istražiti sve detalje čarobnog svijeta. Promjene perspektive te prikaz u daljinu nerijetko će scenu učiniti spektakularnom. To se posebice odnosno na Moss: Book II u kojem su dizajneri koristili više svjetla i boja svjesni izvrsnog kontrasta OLED ekrana PS-a VR2.

Dubina prikaza i kontrast OLED ekrana učinit će neke scene posebno pamtljivima

Kontrola s dvije ruke pak čini iskustvo igranja značajno drukčijim od originala – primjerice dok jednom rukom okrećete platformu s drugom upravljate s Quillom, ili dok pridržavate protivnika od napada dok s Quillom napadate. Haptički podražaji na naglavnom uređaju i na kontrolerima prate događanja na ekranu i daju svoj doprinos ugođaju i imerziji – iako spadaju u kategoriju: “na dobro se lako naviknuti” pa ih zapravo više očekujete nego što vas iznenade. Tu bi također mogli smjestiti i poboljšanje u vidu fokusiranog gledanja odnosno praćenja našeg pogleda što igra koristi za suptilni prikaz interaktivnih objekata već samim našim pogledom u njih. Što je zgodno u kombinaciji s Quillovom komunikacijom prema nama u vidu jezika znakova, kada nam želi pomoći i reći što treba sljedeće učiniti. Ili joj naprosto dati pet u znak odobravanja (nikad ne prestaje biti slatko). Tehnička superiornost verzija za PS VR2 vidi se i u stabilnosti prikaza, bez obzira na položaj naše glave (što je u nekim trenucima znalo raditi probleme s prvim PSVR-om) kao i u dužini učitavanja koje je u originalu bilo primjetno što je u VR okruženju dodatno izraženo.

MOSS: BOOK II Obje igre mogu se kupiti zasebno ili u bundleu ali ne i kao nadogradnju na originalne igre jer nije cross-buy. Iz studija kažu kako je potrebno puno vremena i resursa kako bi se Moss i Moss: Book II na pravi način prenijeli na nove platforme te da je većina tog vremena u ovom slučaju potrošena na optimizaciju obje igre kako bi pružile ažurirana iskustva za igrače koji koriste novu hardversku tehnologiju.

Paket za preporuku

Vidljivo je kako su autori igre iskoristili znanje iz originala i nadogradili ga u nastavku dodatnim dizajnerskim i tehničkim rješenjima koji uljepšavaju iskustvo igranja i nude nam dodatni razlog za istraživanje prekrasne okoline (primjerice skupljanje relicsa). No, ako niste od onih koji uživaju u istraživanju samo radi osnovnog smisla otkrivanja vizualnih detalja, izvjesno je kako ćete poželjeti još collectiblesa odnosno svrsishodnih radnji kao motivatore za istraživanje.

Lako se izgubiti u svijetu Mossa pa tako i proći igru u nekoliko dugotrajnih sesija jer je prilagođen VR okruženju

Za najbolji prikaz različitog pristupa igranju iskoristit ćemo podatak kako je Beri za prvi Moss trebalo četiri sata igranja, dok je mojoj malenkosti pak trebalo šest i pol sati. U paketu s Moss: Book II radi se tako o devet do petnaest sati igre. Jako zabavne igre, dodat ćemo – igre Moss (opet) su nas oduševile s PlayStationom VR2 i svakako ćemo ih preporučiti u paketu – kako se mogu naći na PS Storeu po cijeni koja spada u kategoriju AA igara. Što je po nama apsolutno korektno za paket koji nudi posebno iskustvo prilagođeno svim uzrastima, s ne pretjerano zahtjevnim ali dinamičnim borbama, zagonetkama koje su logične ali ne i prejednostavne, ponekad i maštovite i samo malo “zločeste”, s jako simpatičnom glavnom junakinjom uz vrhunske animacije interakcije s okolinom te, u konačnici, s pričom koja se opet može nastaviti. I koju bi rado nastavili igrati.

Hvala PlayStationu Hrvatska na ustupljenoj igri.

MOSS: BOOK II nastavlja priču točno gdje je stala s originalom, a vidi se pomak u prezentaciji s puno više boja i svjetla, ali i u tehničkoj izvedbi. Voljeli bi još novih protivnika i možda još koju specijalnu moć ili oružje, iako nastavak donosi novosti u odnosu na prvi Moss.

MOSS vizuali na originalnom i novom PlayStationu VR – koliko to statična slika može dočarati. Prave vrijednosti boljeg prikaza dolaze u vidu oštrine slike, kontrasta i stabilnosti.

 

Berina recenzija Mossa za originalni PlayStation VR objavljena 2018. godine u časopisu Reboot broj 50:

U godinu i pol koliko je PlayStation VR na tržištu, mnogo ga je igara pokušalo iskoristiti da unese promjenu u dobro nam poznate žanrove. Moss je u tom izvrsno uspio – konačno je dokazano da platformeri mogu profitirati dodatkom treće dimenzije.

Kao da ste ondje

Ako ste stava da je većina platformera već sada u tri dimenzije, Moss će vam pokazati da griješite. Kad stavite VR uređaj, njegov svijet otvara se pred vama u “pravom 3D-u”, gdje ste vi veliko biće koje iz visine gleda na maleni svijet miševa. Pritom se možete sagnuti, nagnuti glavu i zaviriti iza svakog zakutka i u svaki prolaz, te tako zaista osjetiti da ste ondje, kao da se igrate velikom kućom lutaka. A iako je vizualno i tematski orijentirana na mlađe igrače – jer glavni lik je simpatična mišica, koja u čarobnom kraljevstvu spašava svog ujaka – sigurno će se svidjeti i starijima zbog visoke razine tehničke kvalitete i vrlo dobro osmišljenog koncepta. Nekima će možda biti neobično što se, umjesto rotiranja svijeta kao što smo navikli u 3D platformerima, ovdje sami morate kretati da biste promijenili kut gledanja – ali naviknut ćete se vrlo brzo jer ovo je zapravo mnogo prirodnije.

Jednostavno ali genijalno

U osnovi je Moss platformska avantura s malo skakanja, malo borbe i malo rješavanja zagonetki, podijeljena na “slike”. Svijet je strukturiran tako da prelazite s lokacije na lokaciju, svaka od kojih je cjeloviti prostor po kojem se možete kretati i u 3D ga razgledavati poput prema vama otvorene kazališne kulise.
Osim što upravljate s Quill (kako se zove glavna junakinja), možete specijalnim moćima utjecati na određene objekte u igri, što otvara zanimljive mogućnosti interakcije: skakutanje po platformama koje u isto vrijeme sami namještate, borbu s protivnicima koje u isto vrijeme sami pomičete i slično. Borbe nisu teške, zagonetke također, krvi nema (jer su protivnici roboti), a kad Quill pogine, jednostavno se pojavi ponovno na ulazu u lokaciju – pa je razina izazova niska.
Ipak, vrio taktilno dizajniran svijet, prepun najsitnijih detalja koje dobro vidite tek kad im zaista fizički priđete, oduševit će vas i poželjet ćete u njemu dulje ostati. Nažalost, Moss traje sveukupno oko četiri sata, pa je iskustvo “kratko ali slatko”, no nadamo se nastavcima, koji su nam gotovo obećani… (B. Jozić)