Vjerujemo kako će većina osvrta na igru (u trenutku pisanja bili su pod embargom pa nismo mogli provjeriti) započeti sličnim komentarom kako je najava Remaster verzije igre Horizon Zero Dawn u najmanju ruku čudna. Jer HZD je i dan danas jedna od ljepših igara koja je na PS-u 5 dobila i stabilni performanse mode s uvijek poželjnih 60 sličica u sekundi. No, kad se igranjem počnu otkrivati poboljšanja u produkciji, postane jasnije što se zapravo htjelo postići pa i prihvaćati cijenu od 10 eura za poboljšanja (imate li baznu igru) kao korektnu za očigledno veliku količinu rada uloženog od strane Nixxesa (studija koji ima iskustva u PC portanju) i Guerrille. Naime, remasteri su uglavnom projekti s poboljšanim performansama i poboljšanim prikazom na jačem hardveru, no u ovom slučaju radi se o ambicioznijem projektu koji slikovito probija značenje pojma remastered u smjeru projekata koje nazivamo remakeovima. Recimo to ovako – iako se granice remastera i remakeova ne mogu odrediti egzaktno, i svatko od nas možda ima drukčije poimanje svake od ove dvije kategorije, prilično smo sigurni da će ovakva razina poboljšanja u Horizon Zero Dawnu Remastered, u potpunosti opravdati kategoriziranje za veliku većinu igrača. Samim time, bit će im i lakše odlučiti se je li im privlačna ova verzija čak i ako su odigrali igru (i DLC The Frozen Wilds), kao i hoće li oni koji su započeli ali nisu dovršili igru, ovo biti odličan motiv da to sada učine.

OMOGUĆENO JE KOPIRANJE snimljenih pozicija iz originala, pa tako i prenošenje opcije New Game +, ako ste original u potpunosti završili

Lista poboljšanja je velika

Sad, kada smo u uvodu odmah dali i zaključak, želimo prebaciti fokus na konkretne novosti. I to ćemo činiti nabrajanjem, onako kako nam padaju na pamet. Podsjećamo kako smo original platinumirali, potom odigrali i dodatni sadržaj DLC-a The Frozen Wilds, te smo u verziji Remastered učitali snimljene pozicije iz originala. I to one nakon pokretanja opcije New Game +.

Značajne su nadogradnje modela likova te kako reagiraju na osvjetljenje. Mnoga poboljšanja u područjima poput detalja, tonova kože, kvalitete kose i odjeće prenesena su iz Horizon Forbidden Westa

Prikaz prirode odnosno detalja na raslinju oko Aloy apsolutno podsjeća na nastavak Forbidden West. A primjećujemo i veću razinu interakcije niskog raslinja prolaskom kroz njega – doduše ne kao u nastavku, ali svakako više nego u originalu u kojem je bilo puno “preklapanja”. Još jedna stvar jako upada u fokus je prikaz vode. I u ovom slučaju radi se o razini detalja koji dramatično poboljšavanju prikaz u odnosu na original, ali ipak ne dostižu onu razinu koju smo vidjeli u Horizon Forbidden Westu. Što je sasvim u redu, jer radi se o možda i najljepšoj igri generacije pa se može smatrati benchmarkom. Za poboljšanja u prikazu prirode, Patrick Blankenzee (Senior Environment Artist) kaže: “Kako bismo lišće u remasteru podigli na istu razinu kvalitete kao u Horizon Forbidden West, poboljšali smo shadere, teksture, geometriju i interakciju lišća. Obale rijeka također su nadograđene s više bioraznolikosti kako bi se približile izvornoj namjeri kako se vidi u konceptualnim skicama”. Nadalje, čak i ako ne obraćate preveliku pažnju na osjenčavanje, prilično smo uvjereni kako ćete primijetiti nešto drukčije ako ste igrali original. Pogotovo u nekim područjima Meridiana ili zatvorenih prostora kroz koja prodire svjetlost sunca. To će pogotovo doći do izražaja u interakcijama s likovima koja izgledaju, pa rekli bi i dramatično drukčije. Na prvu možda pomislite kako su bljeđi – no zapravo su boja kože, teksture, detalji (dlačice na licu) i slično sada uvjerljiviji nego prije kada su ponekad imali neprirodno boju i teksturu lica koji kao da su bili namjerno istaknuti. Pri tome su primjetne i nove animacije, i ne samo lica nego i cijelog tijela sugovornika.

SVI MODELI LIKOVA su u Remasteru u potpunosti poboljšani – od tkanine odjeće do detalja lica, kože, kose i sl. Osvjetljenje na kraju radi dodatna čuda za uvjerljivost scene koja će na prvu nekim igračima izgledati čudno. Jer su možda navikli na preeksponiranost boja lica nekih likova u originalu.

Komunikacija je ključ

Budući da sve mocap snimke dolaze od glumaca različite visine ili spola, bilo je puno podataka koje je trebalo pokriti i provjeriti. Na primjer, likovi previše gledaju gore ili dolje, ramena ne odgovaraju ostatku poze, ruke “prolaze” kroz odjeću i prsti koji su previše statični“, riječi su Alexandera Georgieva, animatora. Na što se nadovezuje Mark Bazelmans (Senior Technical Artist):

Prijelaz iz Zero Dawna u Forbidden West sada je puno blaži jer je remaster toliko dobar

Pored ažurirane animacije tijela, snimljene su nove animacije lica pri razgovorima… Osim toga, napravili smo izmjene na postavkama kamere i osvjetljenja pri svim razgovorima (onima u igri ili cinematicsima, op. a.)… Nove animacije tijela omogućuju šire pokrete, što često dovodi do toga da likovi izlaze iz kadra ili da budu potpuno izvan ekrana. Stoga je ekipa Camera Layout Artistsa radila ručne preinake uz pomoć naših prilagođenih alata DECIMA za jednostavno uređivanje kamera i postavki. Ažurirali smo skup alata za osvjetljenje kako bi rezultat bio bliži onom iz Horizon Forbidden Westa”. U konačnici, radi se o više od 10 sati dodatnih motion-capture podataka, koje je režirala i snimila Guerrilla u njihovom studiju u Amsterdamu, čineći razgovore u igri mnogo življim i u skladu s onima u Horizon Forbidden Westu.

OSVJETLJENJE i način prelamanja svjetlosti u prostoru su značajno promijenjeni i sada je dojam bliži onome što nudi nastavak Forbidden West

Više je bolje

Nisu samo razgovori s likovima u igri doprinijela životnosti svijeta igre, nego su to i razni dodaci u okolini koje su autori dodali iskorištavajući dodatnu snagu novije konzole. Naime povećana količina dostupne memorije PS-a 5 omogućilo je značajno povećanje broja NPC-jeva u selima, ispostavama i gradovima, koji neće samo stajati, sjediti ili nešto raditi u tom prostoru, nego imaju i svoje radnje i rasporede kojima povećaju kretanje kroz prostor, a samim time se i podiže živost tih područja. A kad već spominjemo naseljena područja – u gradovima Meridian i Daytower potpuno su nanovo kreirani podovi, od tekstura do načina prikaza.

Nixxes i Guerrilla uložili su puno truda u ovaj remaster, ali se isti i te kako vidi pa i opravdava smisao remasteriziranja sedam godina stare igre

A pri tome su korišteni i materijali iz Forbidden Westa. Tome treba dodati da je zapravo sve u prikazu doživjelo neku vrstu preinake – od oblaka, preko kamenja, biljaka pa do zgrada, posuđa do tla. Ti objekti pritom imaju i novo osvjetljenje koje smo već ranije spominjali. Za veću razinu doživljaja, uz bolji vizualni prikaz, zaslužan je i remasterizirani audio koji, pogotovo s adekvatnim slušalicama (testirali s bežičnim PULSE Explore) doprinosi uvjerljivijem 3D efektu. Očekivano, iskorištene su i haptičke mogućnosti kontrolera DualSense pa je i po tom pitanju doživljaj remasteriziranog Zero Dawna sada puno bliži onome uz Forbidden West. Tome treba dodati i sada pozamašnu količinu opcija za izbor optimalnog načina igranja. I dodali bi da je iz našeg iskustva igranja, neovisno o izabranom načinu rada (performance mode s 60fpsa, graphic mode s 30 i onaj mode kojeg kolokvijalno zovemo “nešto između” s 40fpsa), sve radilo stabilno u svakom trenutku. Usput, jako nas zanima kako će se to sve skupa vrtjeti na PS5 Prou, odnosno kako će PSSR (upscaler pogonjen umjetnom inteligencijom) dodatno “pojačati” prikaz.

Reakcija okolnih likova na vremenske prilike, mnoštvo novih detalja na svim likovima a posebice Aloy, osvjetljenje igre kojem je za cilj nastaviti ugođaj koji nam je pružio Forbidden West, bolji shaderi, prikaz očiju, lica i materijala i razne druge tehničke promjene učinjene su u ovom remasteru u zajedničkom radu studija Nixxes i Guerrilla, što je zanimljivo za istraživanje svakome tko se želi baviti razvojem igara. Ako ste pak željni samog i čistog iskustva igranja, jedino što možemo dodatno reći, zapravo ponoviti, je kako je ova verzija igre u konačnici po nama opravdala trud i rad. I svakako bi ju preporučili onima koji nisu odigrali igru do kraja i žele joj se vratiti, pa čak i odigrati još jednom. Novi pak igrači sada imaju još ljepšu originalnu igru, bližu iskustvu koje pruža Forbidden West, a kako se radi o možda i najljepšoj igri ove generacije konzola, bolje preporuke od toga nema.

Recenzentski primjerak igre ustupio izdavač.

ZATVORENI PROSTORI ponekad najviše otkrivaju prednosti novog osvjetljenja

GOOGLAJTE Guerrillu i tehniku prikaza oblaka koju su prije ovog Remastera iskoristili u Forbidden Westu. Zanimljivo je, pogotovo ako volite saznati više o tehnikama koje omogućavaju uvjerljivi prikaz dinamičnih oblaka.

DESETAK SATI novog snimljenog materijala iskorišteno je za animiranje likova, što je važno za dojam u igri koja nudi puno interakcije i razgovora sa stanovništvom

NISKO RASLINJE je u originalu reagiralo na naš prolazak samo u situacijama skrivanja – dakle u trenucima važnih za dizajn igrivosti. No sada je ta interakcija primjetna i s nekim drugim raslinjem, što je iz perspektive igrivosti samo kozmetika.