Neuobičajeno za Sony, ali i druge velike brendove kada se radi o novim uređajima, PlayStation Portal najavljen je samo pola godine prije puštanja u prodaju. U Hrvatsku je stigao dva mjeseca poslije, no i dalje se radi o toliko novom proizvodu da zapravo još čekamo premijerni dolazak suplementarnih uređaja za potpuno uživanje, a koji su najavljeni u isto vrijeme. Mislimo na slušalice PULSE Elite, koje očekujemo krajem ovog mjeseca, odnosno in-ear slušalice PULSE Explore, koje se doduše mogu nabaviti u nekim zemljama ako ste dovoljno sretni da ih ulovite u zalihama, dok se u Hrvatskoj očekuju tek idući mjesec. Obje verzije slušalica koriste tehnologiju PlayStation Link koja je zapravo novi Sonyjev standard bežičnog prijenosa podataka, što je važno i u kontekstu korištenja PlayStation Portala s obzirom na to da je to jedini način korištenja bežičnih slušalica s uređajem koji nema podršku za Bluetooth. No, srećom, PS Portal posjeduje i klasični utor za slušalice koje spajamo žicom te, naravno, i stereo zvučnike ugrađene u sam uređaj ako želite svoje iskustvo igranja doživjeti tako. Vratimo se sad na sam uređaj i ono osnovno što on pruža – a to je remote play odnosno igranje putem streaminga isključivo onoga što imate instalirano na vašoj konzoli PlayStation 5. Kakav je doživljaj u odnosu na kvalitetu broadband veze i jačinu signala? Kakav je ekran PS Portala? Je li ergonomija ugodna za duže sesije igranja? I kakav je uopće doživljaj igranja te postoji li lag s kontrolama? Mjesec dana smo proveli na raznim lokacija, spajali se na razne načine i usporedili s drugim načinima remote playa te vam donosimo dojmove. A kako je PS Portal uređaj koji u potpunosti ovisi o streamingu, na koji pak utječe niz različitih (i nerijetko nepredvidljivih) faktora – razmijenili smo dojmove dvojice autora pri čemu se svatko spajao na svoju konzolu i na svoje različite izvore interneta.

Kontrole i općenito ergonomija uređaja

Kada ne razmišljate previše o načinu držanja uređaja koji bi ujedno trebao biti i kontroler – to je u pravilu dobar znak. Jer upućuje na ugodnost korištenja ili u najmanju ruku funkcionalnost na koju se ne treba prilagođavati. PlayStation Portal nam je od prvog je držanja u rukama pa do višesatnih sesija igranja bio u istom položaju i nismo osjetili neki posebni zamor u rukama od onoga očekivanog u odnosu na iskustvo DualSensea. PS Portal u tom smislu vrlo dobro odrađuje posao simuliranja DualSensea sa svim haptičkim podražajima pozadinskih tipki ali i cijelog uređaja, s napomenom da je nemoguće očekivati istu razinu udobnosti koju pruža DualSense ciljanog dizajna za ergonomiju. Razmještaj tipki je logičan, čak i za tipke PS i MUTE koje se nalaze na možda neočekivanim pozicijama u odnosu na automatiku koju smo kao igrači stvorili s godinama korištenja raznih PlayStationovih kontrolera.

Ergonomija PlayStation Portala jednako je ugodna i funkcionalna kako to i vizualni dojam odaje

Analogni stickovi dimenzijom su nešto manji od DualSenseovih, no nismo to osjetili kao veliki nedostatak. S druge strane moramo spomenuti kako na lijevom sticku jesmo osjetili manji, tzv. kozmetički nedostatak. Naime pri okretanju sticka u punom krugu ponekad smo osjetili (i čuli) mikroklik gumeno-plastičnog pokrova sticka. Za pojašnjenje važno je napomenuti kako smo sličnu situaciju imali s jednim redakcijskim kontrolerom DualSense i to u istom scenariju – da ga je prvo koristio Luka s velikim prstima (velik čovjek velikih prstiju), koji k tome spomenuto kliktanje ne osjeća. Kao što smo već rekli, radi se o “kozmetici” koja može, ali i ne mora vas smetati. U našem slučaju pripisujemo to našoj krilatici: “Imaj uvijek uza se jedan kontroler koji ti isključivo služi za kompetitivno igranje i ne dijeli ga nikome, kao što chef ne bi dao svoj nož nikome, ili frizer svoje škare!”. Doduše, to je malo teže s PS Portalom koji ima kontrole kao dio uređaja, a i očigledno je zamišljen kao uređaj koji se ne dijeli s obzirom na to da je jedina njegova funkcionalnost remote play i spajanje na jednu konzolu i jedan account. Ako ga želite promijeniti – učinit ćete to tako što brišete postojeće postavke. No, zato smo dobili ideju za poboljšanje uređaja – da se u nekim novim potencijalnim verzijama omogući zamjena analognih stickova, kao što je to moguće na kontroleru DualSense Edge.

EKRAN PS Portala je i u funkciji touchpada DualSensea, dvostrukim dodirom simuliramo pritisak touchpada na kontroleru

Ekran i zvuk

Odmah po najavama uređaja, kada je objavljeno da će se koristiti tehnologija LCD umjesto OLED-a, bilo je jasno kako će se najbolje strane po pitanju kvalitete tražiti u spektru brightnessa, odnosno visine osvijetljenosti ekrana. I u tom kontekstu PS Portal pozitivno iznenađuje. Boje su “žive”, svijetle scene upečatljive a rezolucija od 1080p sasvim dostatna na veličinu 8 inčnog ekrana za vrlo oštar prikaz. Dodali bi – kada to kvaliteta streaminga omogući, o čemu ćemo malo kasnije. Svakako želimo naglasiti da je Sony uspio u PS Portalu, relativno prihvatljive cijene za tehnologiju koju pruža, ponuditi kvalitetu slike koja će, uvjereni smo u to, zadovoljiti većinu korisnika, ponekad i ugodno iznenaditi. Ne očekujte duboke crne boje, niti razinu detalja u srednjim nijansama koje omogućava tehnologija OLED, međutim spektar živih boja i veliku osvijetljenost ekrana primijetit će svatko tko ga isproba. Možda će netko poželjeti funkciju automatskog osvjetljenja ekrana koja zasad nije prisutna u inače šturim opcijama sistema PS Portala potpuno priređenog da zapravo bude isključivo ono što mu ime sugerira – portal u vaš drugi uređaj kojeg u potpunosti i bez nekog “overlay” softvera koristite u prijenosnoj formi.

Žive boje i maksimalna svjetloća ekrana iznenađuju, iako tehnologija nema mogućnost prikaza detalja u tamnijim nijansama kao OLED

Jednom kada se spojite na konzolu – što je i jedina opcija koja se nudi na početnom ekranu izbornika uređaja – uređaj će biti u potpunosti priređen igranju i prikazu onoga što imate instalirano na konzoli. Pristup nekim osnovnim opcijama moguć je dok ste u off modu odnosno dok niste spojeni na konzolu, odnosno moguće je pojačati i stišati zvuk na ugrađenim zvučnicima s pomoću fizičkih tipki postavljenih na pozadini uređaja. Uz te tipke, a da nisu dio standardnih koje imamo i na DualSenseu, postoje i tipka za uključivanje/isključivanje uređaja te spajanje na slušalice putem PlayStation Linka – što, zasad, nismo mogli isprobati. Zvuk koji dolazi kroz ugrađene zvučnike je… korektan, ali ništa više od toga. I prilično glasan na najnižoj postavci razine zvuka prije nego ga u potpunosti utišamo. Vrlo čudno, podsjeća nas na laptope i tablete manje poznatih brendova, i ako želite tiho noćno iskustvo igranja bez slušalica a da nije u potpunosti utišano, gotovo sigurno ćete morati koristiti kontrole glasnoće u samoj igri. Što se tiče slušalica, kako smo ranije rekli morat ćemo pričekati (i nabaviti) sasvim nove Sonyjeve slušalice za bilo kakvo bežično spajanje slušalica u nedostatku podrške za Bluetooth. Dok ćete uvijek moći koristiti bilo koje slušalice koje se spajaju žicom u klasični audio 3.5 mm utor.

Kvaliteta streaminga

Zapravo je nemoguće točno odrediti kakvu kvalitetu streaminga možete očekivati u svojim uvjetima. čak niti u kući gdje vam je poznata sva tehnologija i njezine postavke te izabrana kvaliteta usluge vašeg internet providera. Namjerno koristimo složenicu “izabrana kvaliteta usluge” jer zapravo nitko nam ju ne može garantirati, niti ćemo ju koristiti na isti način s obzirom na to da puno faktora utječe na kvalitetu veze, jačinu signal i stabilnost signala da nikada niste u potpunosti sigurni da će iduća sesija igranja biti ista kao i prijašnja. Ne želimo filozofirati previše, pišemo ciljano ovakav uvod prije nego vam prenesemo naše dojmove o kvaliteti streamanja jer ni sami nismo mogli odgovoriti na neka pitanja – zašto je primjerice iskustvo igranja prvog dana u dvije od tri izabrane igre bilo na rubu igrivosti, dok se svaki idući dan u tjednima nakon ono promijenilo značajno nabolje uz iste uvjete. Najbolje što možemo je prenijeti vam sve dojmove iz svih postavki, pa sami zaključite – i računajte da sve navedeno možda neće biti primjenjivo u vašem slučaju i s vašim postavkama internet veze. Prije svega, konzola vam treba biti spojena žicom odnosno ethernet vezom na ruter. Smanjena propusnost već u startu vaše veze – od konzole do rutera – koju bi sigurno imali s WiFi vezom, rezultirat će vrlo vjerojatno s padom neželjenog broja sličica u sekundi. Jer, dok ekran PS Portala može reproducirati 60fpsa u 1080p, praksa pokazuje kako će za stabilan prikaz biti potrebna i stabilna veza – počevši od toga da konzolu spojite žicom. Deklarativna brzina kućne internet veze u našem slučaju je 1 Gbps za DL i 500 Mbps za UL, što uz optiku i Asusov ruter prilagođenih postavki za igranje zaista skoro i dosežemo (što i dalje nije potpuna slika kvalitete veze u kojoj je važan i ping te jitter, ali nećemo u detalje koje velikim dijelom ovise i o samom internet provideru te njegovoj opremi). PS Portal, u toj kućnoj varijanti igranja, spajamo vezom WiFi 5 benda 5 Ghz za najbolje rezultate jer PS Portal ne podržava učinkovitiji i noviji WiFi 6 odnosno WiFi 6E koji vaš ruter u kući možda podržava – što je prilično čudno za novi uređaj koji u potpunosti ovisi o kvaliteti veze. Odmaknemo li se od rutera i prijeđemo li na bend 2.4 Ghz koji signalom doseže dalje, ali smanjene brzine, primjećujemo padove u frameovima pa i ponekim dramatičnim lagovima.

Baterija PS Portala traje oko četiri sata što nam se činilo sasvim dovoljno za svaku dužu sesiju igranja

U konačnici moguć je i gubitak signala za prekid veze. U praksi to izgleda ovako – ako vam mobilni telefon ili laptop mogu surfati na određenoj udaljenosti od rutera – nemojte očekivati da će i PS Portal uspjeti cijelo vrijeme i jednako kvalitetno streamati igru. Jak i stabilan signal jednako je važan koliko i brz internet. Padovi u vezi rezultirat će najčešće u nedostatku frameova, ponekad i u auto korekciji kvalitete videa, što nam zapravo manje smeta od gubitka frameova odnosno laga pogotovo u igrama koje ovise o brzoj reakciji (EA Sports FC24, NBA 2K24, pa čak i Avatar koji je vizualno zasićen pa uz trzanje postane teško igriv). S druge strane, u boljim uvjetima (brz net, WiFi 5, blizina rutera) iskustvo igranja je gotovo uvijek u dovoljnoj razini za barem igranje u modu “lova na trofeje”. A tako smo često i koristili PS Portal, kao što smo uglavnom koristili i PS Vitu u kombinaciji s PlayStationom 4. Nadalje, neke igre baš ugodno iznenađuju na PS Portalu, iako to nismo očekivali. Primjerice Prince of Persia: The Lost Crown, kojeg smo više od pedeset sati igrali uz 120fpsa i 4K rezoluciju velikog ekrana, na PS Portalu uspijeva se izvoditi većinu vremena uz maksimalne uvjete uređaja odnosno 60fpsa i 1080p. Povremeni dropovi nisu bili dramatični za korektno iskustvo igranja. Slično pozitivno iskustvo smo imali s Alan Wakeom II koji se izvodi gotovo pa bez greške. A ne treba onda ni posebno isticati kako će igre poput Baldur’s Gatea ili bilo koja “sporija” avantura biti najbolji izbor ako poželite igrati na PS Portalu.
Slične dojmove imali smo i izvan kućnog interneta odnosno u situacijama kada smo PS Portal spojili na ruter u redakciji (također Asus, ali drugi internet provider s jednakom brzinom od 1 Gbps, također optika). Spajanjem na 5 Ghz vezu rezultati su vrlo slični onima u kućnim postavkama, kao što i 2.4 Ghz veza nije bila dostatna za neke igre u kojima je bitna stalna instant reakcija na kontrole. Usput, kada spominjemo kontrole – samo nekoliko puta u mjesec dana igranja doživjeli smo “dvostruki input kontrola” o kojima se može pročitati na internetu – i za koje je Sony najavio kako radi na poboljšanju. Spajanjem na mobilni internet (tethering) također smo dobili slične rezultate po kojima bi stabilna 5G veza bila dostatna za najmanje korektno izvođenje bilo koje igre – uz uvjet da vam neće smetati povremeni pad framea koji su, prilično smo sigurni, neizbježni dio bilo kakvog streaminga (barem je takvo naše iskustvo i još nismo vidjeli drukčije).

STREAMANJE IGARA PUTEM CLOUDA? Možda, ali tek u budućnosti. Ne vidimo zašto Sony ne bi omogućio tu opciju uz već postojeće pakete pretplata na PS Plus.

PS Portal vs druge opcije remote playa

Ako se pitate kako će PS Portal raditi u vašim uvjetima, najbolji test je isprobati druge opcije remote playa. U našem slučaju isprobali smo, odnosno već od ranije koristili smo igranje preko PlayStationa 4 i spojenog TV-a s DualShockom 4, zatim putem aplikacije na iPhoneu 14 i spojenog DualSensea te na sličan način koristeći MacBook Air i Bluetoothom spojeni DualSense.

Ako ste koristili PS Vitu i remote play s PS4, onda znate želite li slične mogućnosti poboljšane u praktički svakom pogledu

Naravno, kao i s PS Portalom svaki pad kvalitete vaše veze će se osjetiti i u prikazu na ekranu mobitela odnosno ekrana. Ne postoji nikakav čarobni algoritam ili umjetna inteligencija (još) koji će zamijeniti pad signala i ispuniti rupe u primitku inputa i outputa za konstantan kvalitetni prikaz. No primjećujemo kako je remote play na PlayStationu 4 možda i najstabilniji po pitanju sličica u sekundi (fps) uz jaču primjenu autokorekcije rezolucije videa od ostalih opcija. Dok je prikaz na mobitelu odnosno ekranu laptopa vrlo sličan onome na PS Portalu pa tako i dobar indikator što možete očekivati odlučite li se nabaviti PS Portal. E sad, možda se pitate zašto onda uopće nabavljati ovaj uređaj ako već imate mogućnost koristiti uslugu na drukčiji način? I nemamo konkretan odgovor, radi se o ukusima. Ali i o onom faktoru dostupnosti i lakoće korištenja. Jedan autor je u svojem osvrtu na uređaj zgodno iskoristio usporedbu s AirFryjerom – ne čini ništa posebno drukčije od onoga što vam pećnica uglavnom može već sada – ali radi to na jednostavniji, možda i brži i isplativiji način da ga mnogi žele i imaju (priznajemo – i mi smo među njima). Isto tako smo PS Portal redovito poželjeli uzeti u ruke u raznim situacijama doma – čak i kada je TV bio slobodan za korištenje – samo kako bi odradili nekoliko brzih tekmi u razvoju kartice u fifulji ili skupili onaj posljednji amulet za zadnji trofej u Princeu. Testiranjem smo opet zaigrali i sjajni ASTRO’s Playroom kojem još uvijek najbolje prezentira mogućnosti kontrolera DualSense, pa tako i PS Portala koji ih također posjeduje (čak su neki efekti i izraženiji zbog veličine uređaja s 8 inčnim ekranom).

Testiranje tržišta?

Prije nego smo dobili uređaj na testiranje, bili smo prilično sigurno kako ćemo kupiti PS Portal za privatne svrhe. Uostalom, PS Vitu smo uredno koristili i zbog remote playa u kombinaciji s PlayStationom 4. No – PS Portal nije PS Vita – nije niti blizu jer nudi samo jednu opciju – a ta opcija pak vrlo je ovisna o nizu faktora na koje ne možemo uvijek imati utjecaj. Iskustva su nam se mijenjala kroz mjesec dana igranja, od prvotne reakcije koja je bila prilično razočaravajuće, preko neobjašnjivog popravljanja dojmova uz praktički iste uvjete, da bi se na kraju četvrtog tjedna, kada vam i pišemo ove dojmove – nekako opet pomalo vratili na našu prvotnu želju koja više naginje k tome da nabavimo uređaj. PlayStation Portal ostavio nam je toplo-hladni dojam. Nikada vrući. Ali opet, uz svjesnost nišnosti uređaja i načina na koji se može koristiti, i dalje nam se čini kako su mogućnosti uređaja dovoljne da jednom – uz dodatne optimizacije i potencijalne nove softverske opcije kao primjerice neovisno streamanje glazbe s nekih servisa uz sesije igranja – opravdaju cijenu koja nije nerazumna. Tko zna, možda i Sony tako razmišlja jer ne bi pogriješili kada bi rekli da PlayStation Portal ostavlja dojam uređaja s kojim Sony testira tržište ali i skuplja informacije o navikama igrača. Ako je zaista i tako – nije nerazumno očekivati i potencijalna softverska poboljšanja uređaja koja bi ga učinila još korisnijim.

Recenzentski primjerak uređaja ustupio proizvođač.